Verdens største cykelparkering

CYKELKONFERENCE 2014 Skal man se cykelparkering i verdensklasse, skal man tage til Utrecht, når parkeringsanlægget ved centralstationen om få år står færdigt. Her kan man parkere sin cykel mellem 32.999 andre cykler – og finde den igen.

Af Trine Stig Mikkelsen, Cyklistforbundet

God cykelparkering øger cykelpendlingen

En af udfordringerne ved at kombinere cyklen med offentlig transport i Danmark er den i reglen underdimensionerede cykelparkering ved stationer. Derfor var Herbert Tiemens inviteret til at fortælle om verdens største cykelparkeringsanlæg, der er under opførelse ved Utrecht Centraal Station. Et anlæg, der, når det står færdigt, har kapacitet til intet mindre end 33.000 cykler.

Hollandske erfaringer viser, at til- og frapendling til stationen på cykel kan fordobles med en god cykelparkering. Op mod 43 % cykler fra hjem til station (mod 27 % i Danmark), og 10-15 % kører videre fra station til job på cykel.

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt Trine Stig Mikkelsen eller Anette Jerup Jørgensen. Vi ser frem til at høre fra dig.