Bikeability blev afsluttet med konference for 230 deltagere på Christiansborg

Forskningsprojektet Bikeability, som har undersøgt, hvordan vi kan få danskerne til at cykle mere og længere, blev den 29. januar 2014 afsluttet med en konference for 230 deltagere på Christiansborg.

Af Tine Østergaard, Kræftens Bekæmpelse

Den 29. januar 2014 blev der sat punktum for forskningsprojektet Bikeability, som i tre år har undersøgt, hvordan vi kan få danskerne til at cykle mere og længere. Forskningsprojektet blev afsluttet med en konference på Christiansborg, hvor 230 forskere, politikere og kommunale trafikplanlæggere diskuterede fremtidens cykelplanlægning.

Cyklismen er faldet i Danmark

Konferencen blev åbnet af Transportudvalgets formand, Benny Engelbrecht (S), og Cyklistforbundets direktør, Jens Loft, som begge slog fast, hvorfor det er vigtigt at fokusere på cykling, og hvorfor det er vigtigt at få flere danskere til at vælge cyklen frem for bilen.

Årsagerne er blandt andet, at andelen af voksne, som cykler til arbejde, er faldet med 10 procent inden for de sidste 20 år. Derudover viser tal, at den daglige cykeltur giver 28 procent lavere dødelighed, og at fem-seks procent af alle kræfttilfælde kan undgås, hvis folk får daglig motion og sund kost.

Stor, politisk opmærksomhed

Bikeability er et samarbejde mellem fem universiteter, Kræftens Bekæmpelse og Cyklistforbundet, og afslutningskonferencen fik stor opmærksomhed fra politisk side. De fire politikere Orla Hav (S), Eigil Andersen (SF), Peter Juel Jensen (V) og Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) deltog alle på konferencen, hvor de kommenterede på forskernes oplæg og forskningsresultater. Efterfølgende var der spørgerunde fra salen, hvor kommunale trafikplanlæggere fra hele landet kunne stille spørgsmål til forskere og politikere.

Som et sidste punkt på programmet var der workshop. Her fremlagde Aalborg Kommune, Skanderborg Kommune og Gribskov Kommune hver især en problemstilling omkring cykelplanlægning, som efterfølgende blev diskuteret i grupper. Svarene er blevet sendt til de tre kommuner, som vil bruge resultaterne fra workshoppen.

Konferencen blev afsluttet af transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

Se indslag fra konferencens oplægsholdere:

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt Trine Stig Mikkelsen eller Anette Jerup Jørgensen. Vi ser frem til at høre fra dig.