1307

Cykeludfordringsbaner – bliv inspireret til at lave din egen bane

CYKELKONFERENCEN 2013 Fire forskellige Cykeludfordringsbaner langs Vestvolden gør det spændende og afvekslende at cykle på Københavns Befæstning. Cykeludfordringsbanerne har forskellige forløb og varierede sværhedsgrader og er en ny måde at formidle historie på.

Af Caspar Sylvest, Kræftens Bekæmpelse

Baggrund

Cykeludfordringsbanerne blev etableret for at tiltrække hele familien til Københavns Befæstning og bidrager på forskellig vis med leg og spænding på cykel. 

Cykeludfordringsbanerne understøtter den asfalterede cykelsti og sætter gang i nye bevægelser på cykel med varierende sværhedsgrad og udfordringer til alle aldersgrupper.  

Historien på Københavns Befæstning blev brugt i udviklingen af både Cykeludfordringsbaner og aktiviteter. Fortællinger om cykelordonnanser, der drønede rundt med beskeder til de andre soldater, Vestvoldens profil samt de originale materialer på Københavns Befæstning er blevet inddraget for at skabe samhørighed mellem de fysiske aktiviteter, arkitekturen og det forhistoriske minde. 

De to Cykeludfordringsbaner er placeret i historiske lejre for at trække cyklisterne væk fra stien, så de kan nyde fortidsmindet gennem oplevelser på cyklen.

Målene for Cykeludfordringsbanerne er, at:

  • Banerne bliver brugt til leg og bevægelse på cykel
  • Brugerne bevæger sig i historiske rammer og lærer om Københavns Befæstning.
Fakta
Fire cykeludfordringsbaner med forskellige karakteristika langs Vestvolden:
Kronen: Balancebane i Paradislejren (Hvidovre)
Lejren: Hoppebane i Ejbylejren (Rødovre)
Batteriet: Pumptrackbane i Voldparken (Husum)
Sporet: Tabletop bane ved Brøndby Nord Vej (Brøndby)

Erfaringer

Workshops på tværs af kommuner, brugere, samarbejdspartnere og eksterne konsulenter har gjort det muligt både at realisere Cykeludfordringsbanerne og tilgodese de forskellige interesser i anlæggene. 

Der er udviklet 10 instruktionsfilm som skal igangsætte og inspirere til brug af banen.

Gennem en test i etableringsfasen stod det klart, at muligheden for progression og forskellige sværhedsgrader som minimum forudsætter baner på 40x60 meter. Flow, underlag og design er andre vigtige faktorer, der skal tænkes ind  i udviklingen.

Dét kan du gøre

Download tegninger og læs mere: 

og

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt Trine Stig Mikkelsen eller Anette Jerup Jørgensen. Vi ser frem til at høre fra dig.