138

Hvad betyder motion, herunder aktiv transport til og fra skole, for evnen til at koncentrere sig og lære i skolen?

CYKELKONFERENCEN 2013 En undersøgelse om effekten af morgenmad på børn indlæring viste, at morgenmaden ikke har nogen betydning. Det havde derimod aktiv transport til skole.

Niels Egelund er professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet og har i en årrække forsket i børns læring. På cykelkonferencen præsenterede han resultaterne af forskningsprojektet ”Masseeksperiment” i 2012, hvor en undersøgelse af knap 20.000 elever fra børnehaveklasse til 3g viste, at fysisk aktivitet – herunder aktiv transport til skole – har en positiv virkning på børns indlæring.

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt Trine Stig Mikkelsen eller Anette Jerup Jørgensen. Vi ser frem til at høre fra dig.