Foto: Mikkel Østergaard

Powered by cycling: Panorama – nyt liv til kystruterne

CYKELKONFERENCEN 2013 Panorama er den største cykelturismesatsning siden etableringen af de nationale cykelruter i 1993. Powered by Cycling: Panorama skal udvikle de danske kystområder til cykeldestinationer i verdensklasse.

Oplevelser skal give vækst i kystområderne

Projektet har til formål at tilføje nyt indhold - gode oplevelser på cykel - til den traditionelle kystturisme og derigennem medvirke til økonomisk vækst i kystområderne.

De to kystruter, der indgår i Powered by Cycling: Panorama er Vestkystruten fra Tønder til Skagen (560 km), og København - Berlin ruten fra Gedser til København (240 km).

Invitation til feriehusgæster og campister

Udover at tiltrække turister til cykelferie på de to lange ruter, vil Powered by Cycling: Panorama bruge ruterne som invitation til cykling over for de ca. 1,5 millioner feriehus- og campinggæster, der årligt holder ferie langs øst- og vestkysten.

Powered by Cycling: Panorama etablerer 17 sløjferuter af overkommelig længde. Sløjferuterne vil typisk gå fra kystruterne og de nærliggende feriehusområder og ind til mindre byer, attraktioner og særlige naturoplevelser, for på den måde at opfylde feriefolkets ønsker om aktivitet og oplevelse. Målgrupper og aktiviteter

Målgrupperne for Panorama er:

1. Cykelturister, dvs. turister, som cykler længere etaper
  2. Turister på cykel, dvs. turister, som cykler på udflugter fra fx feriehus, campingplads e.l.

Projektets aktiviteter fordeler sig på tre indsatsområder:

• Bedre infrastruktur (belægning, skiltning m.m.)
  • Udvikling af service (cykelvenlig overnatning, ladestationer, guidning m.m.)
  • Formidling og salg (markedsføring, pakkerejser)

Baggrund

Partnerne er Region Midtjylland, Østdansk Turisme, Destination Sydvestjylland, Nationalpark Thy og Cyklistforbundet, med Cyklistforbundet som lead partner. Herudover deltager VisitDenmark, Naturstyrelsen, Campingrådet, Danske Hoteller og en række andre organisationer.

Projektet har modtaget finansieres af Den Europæiske Fond for Regional Udvikling, Arbejdsmarkedets Feriefond og Friluftsrådet samt egenfinansiering fra partnerkredsen. Projektet løber fra november 2012 og frem til udgangen af 2014.

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt Trine Stig Mikkelsen eller Anette Jerup Jørgensen. Vi ser frem til at høre fra dig.