God adfærd, hvordan? Inspiration til udvikling af adfærdskampagner

CYKELKONFERENCEN 2013 Cykelpuljen giver kommuner og organisationer landet over mulighed for at søge tilskud til cykelfremmende projekter. Ansøgningsrunden for 2013 er netop afsluttet og denne præsentation giver et overblik over proces og resultater hidtil.

Af Line Berg Stærk, AROS Kommunikation

Hvordan laver man en succesfuld adfærdskampagne? Man overvejer bl.a. virkemidlet. I oplægget gives eksempler på primært trafik- og sundhedskampagner fra ind- og udland, hvor afsenderen har valgt at adfærdspåvirke ved at skræmme, rose, bruge humor, forstyrre konventioner, involvere, udnytte social proof, bruge gamification osv. Desuden dykkes der ned i begrebet nudging fra adfærdsforskningen.

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt Trine Stig Mikkelsen eller Anette Jerup Jørgensen. Vi ser frem til at høre fra dig.