Cykelparkering – hvordan kan vi lære det?

Kommunen skal have lov til at fjerne cykler, hvor de ikke må stå - det har hidtil kun været forbeholdt for politiet. Flere bruger cyklen når de handler ind med cykeltasker og anhængervogne. Odense Kommunes målsætning for cyklisme er, at endnu flere skal cykle, og de nuværende cyklister skal cykle mere. Alle disse forhold udfordrer cykelparkeringen, og vi mangler gode smarte løsninger.

Byrummet i centrum er presset. Tøjstativer i flere lag uden på facaderne, vilkårlige gadeskilte og udendørsservering fylder sammen med vogne, cykler og gadesælgere. Cyklerne skal selvfølgelig stå i cykelstativerne, men flere cykler kræver flere cykelstativer. Og hvis man ikke ved bedre eller ikke kan finde plads, smider man bare cyklen, hvor man kan komme til.

Derfor må vi i centrum kun fjerne ulovlige parkerede cykler, hvis vi samtidig skaber flere cykelstativer evt. på bekostning af tøjstativer og gadeskilte. Vi skal også finde en smart måde at fjerne langtidsparkerede cykler, som fylder i cykelstativerne. Det vil skabe mere plads. Og du skal let kunne finde den nærmeste cykelparkering. Cyklistforbundet ønsker at indgå i et konstruktivt samarbejde med alle parter for at løse udfordringerne omkring cykelparkering i Odense.