Cyklistforbundet i Gladsaxe har følgende bemærkninger til Lokalplanforslag 256 og den tilhørende udbygningsaftale: Lokalplanforslagets punkt 5.13 og 5.16 fastlægger, at cykelparkering på terræn kun må etableres i landskabet som vist på kortbilag 5, og at cykelparkeringen skal være overdækket af trækroner. Cyklistforbundet finder, at det landskabsmæssigt muligvis kan være en god idé at placere cykelparkeringen under trækroner, men funktionelt er det uhensigtsmæssigt på grund af løvfald, fugleklatter m.m. Efter Cyklistforbundets opfattelse bør cykelparkering kunne placeres indendørs i cykelkælder eller i stueplan (som fx i Carlsbergbyen). Udendørs cykelparkering bør kunne overdækkes af tag. Behovet for indendørs/aflåselig cykelparkering øges i takt med, at flere anskaffer sig dyre cykler som fx elcykler, ladcykler m.m. Udbygningsaftalen indeholder krav til bygherren om anlæg af en 1,80 m bred cykelsti på Sydmarken mellem Mørkhøjvej og Mørkhøj Bygade. Gladsaxe Kommunes Trafik- og Mobilitetsplan (ny vedtaget marts 2024) fastlægger, at en cykelsti som udgangspunkt skal være mindst 2,20 m bred, idet der dog skal tages hensyn til lokale pladsforhold og omgivelser. Som vist på skitsen på side 10 i lokalplanforslaget kræver cykelstianlægget, at der inddrages et smalt areal langs Sydmarken. Der er imidlertid ikke bevaringsværdig beplantning på strækningen eller andre forhold, der indikerer, at man bør afvige standardbredden på 2,20 m. Cyklistforbundet foreslår derfor, at bredden af den nye cykelsti øges med 40 cm fra 1,80 m til 2,20 m. Realisering af Lokalplan 256 øger behovet for cykelsti på Sydmarken. Derfor bør kommende bebyggelse i delområde 3 tage højde for en videreførelse af cykelstien på Sydmarken.