Aarhus

Aarhus-afdelingen tager sig af de lokale drømme og udfordringer!

Afdelingen siger

  • Af , 29. september 2017
  • Af Redaktionen, 14. juni 2017

    Cykelgadevandring: Hvad kan forbedres?

    Cykelgaderne i Aarhus er blevet en mega succes, der er mange cyklister der bruger gaderne. Vi skal lære at bruge cykelgaderne som bekendtgørelsen tilsigter, at alle trafikanter er velkomne og at fodgængere, cyklister og bilister skal lære at tage hensyn til hinanden på en respektfuld måde.

    Cyklist Forbundet har derfor indbudt Dansk Fodgængerforbund, Pablo Cellis Aarhus kommune Aarhus Cykelby til en vandring i gaderne for at få gode ideer til at blomstre for alle trafikanter. Specielt skal vi have parkeringsreglerne tydeliggjort, der må kun parkeres i de markerede parkeringsbåse.

    Vi  mødes den 22. juni kl. 9.00 i Klostergade ud foran Føtex





  • Af Redaktionen, 27. maj 2017

    Tale til Vi Cykler Til Arbejde event, 25. maj, Rådhuspladsen
    Anders Nielsen, bestyrelsesformand i Cyklistforbundets Aarhus-afdeling

    Smil, vi cykler.

    Jeg vil starte min tale med at citere fra vores pjece Vi cykler til arbejdet.

    Har du lagt mærke til at cyklen kan noget , som hverken biler, busser og tog kan?

    Cyklen giver dig frihed, højt til loftet, vind i håret og sol i nakken. Den vækker dig om morgenen. Den giver dig dagens motion kvit og frit.. Den giver dig tid til at klare tankerne efter en lang arbejdsdag.

    Med cyklen har du mere smil på læben og større overskud i hverdagen end andre trafikanter.. Ikke så sært at forskere har kåret cyklister som de gladeste pendlere.

    Så hvordan har du det – og hvordan kommer du på arbejde? Har du tænkt på at de 2 ting hænger sammen.

    Det er hvad vi Cyklistforbundet mener om hvorfor du skal bruge cyklen som pendler til arbejde.

    Og så til Aarhus:

    Her i Aarhus er vi mange der har 6-7 km til arbejde. Ved at cykle på arbejde starter du dagen på glad måde. Hvis du har 20 km fx bor du i Løgten eller Skødsstrup kan du evt. overveje at bruge en el-cykel. Den største fremgang i Aarhus er ifølge kommunen langturspendlere, ca. 20 km.

    Aarhusianerne vil gerne cykle. Aarhus kommune og Aarhus Cykelby gør en brav indsats for at få flere til at tage cyklen.

    Her skal vi være med til at presse Aarhus kommune til at investere i cykeltrafik og cykelstier. Her til efteråret åbner supercykelstier til Lisbjerg og Tilst..

    Der er mange i Skødsstrup, Løgten og Hjortshøjsområdet der cykler, men måske ikke hver dag. Det kan skyldes den dårlige vedligeholdelse af cykelstien i Løgten og Skødsstrup. Det kan skyldes sikkerhedsforhold, cyklister kommer med de nuværende cykelruter i kambolage med personbiler der kører uansvarligt og busser og lastbiler der måske ikke kører koncentreret nok så de ikke overholder der højresvingsvigepligt.

    Derofr skal der opgraderes på cykelruterne og laves nye stier, som løber i sit eget trace. Fx ved cykling fra Løgten Skødsstrup og Hjortshøj mangler der cykelstier i Hjortshøj og der mangler en sti fra Hjortshøj til Lystrup langs jernbanen. Disse tiltag vil give en bedre sikkerhed. Strækning som Beder Mårslet Aarhus C og strækninger Studsstrup Skæring Egå Aarhus trænger også til en opgradering. Specielt strækningen fra Skæring til Egå, her er ingen cykelsti, på delstrækninger er der malet cykelstriber med meget forskellig bredde og mystiske  100 meters smalle cykelstier. Det giver et rodet trafikmønster. I første omgang kan man fjerne cykelstriberne og de korte cykelstier a 100 m. Dette vil give sikre forhold for cyklister og bilisterne vil kun forudse hvor trafikanterne kan forudsige hvordan andre trafikanter vil placere sig. Og så skal der hurtigst påbegyndes at anlægges en cykelsti i hele Strandvejen fra Egå til Skæring gerne som sti i eget trace langs vandet..

    Her i Midtbyen får vi cykelstriber på Nørregade, Nørrealle og Vesterbrogade. Arbejde udføres måske før sommerferien.. vil give en bedre sikkerhed for cyklister.

    Mejlgade, Graven, Klostergade har været en succes, der kører flere og flere cyklister på disse strækninger der nu er udlagt som cykelgader. Men der er farligt at færdes alligevel fordi bilister holder ulovligt i gaderne. De holder ikke så de spærrer for anden biltrafik, men parkerer fx i Klostergade så cyklister og kørende biler ikke kan passere hinanden i gaden. Og parkerer på fortorve i Mejlgade så fodgængere tvinges ud på vejbanen. Os cyklister kan bidrage til en bedre cykelkultur ved at sætte hastigheden ned i Midtbyen, specielt cykelgaderne. I disse gader skal der være folkeliv og masser af cafeer og restauranter.

    Så tak til Aarhus kommune for arrangementet i dag og set fra Cyklistforbundet er der masser af opgaver og nye investering der vil øge sikkerheden for cykeltrafikken og for fodgængere. Så Cyklistforbundet  er den kritiske medspiller på trafikområdet i Aarhus og vi bliver ved med at presse nye stier igennem og presse en bedre vedligeholdelse af eksisterende stier igennem


  • Af Redaktionen, 26. maj 2017

    Tale til E-dag og EV Trophy i Aarhus, 26. maj 2017, Bispetorv
    Anders Nielsen, bestyrelsesformand i Cyklistforbundets Aarhus-afdeling

    Til Rallyet for elektriske køretøjerpå offentlige veje i Europa!

    Cyklistforbundets politik er at mindske luftforureningen i vores byer og at transportsektoren bliver drevet på vedvarende energikilder.

    Om luftforurening:

    Følgende bygger på Professor Jonathan Grigg studier om NOx partikel forurening. Professor Griggrer ekspert i børne respirationssygdomme og miljømediciner ansat ved Queen Mary University of London. Hendes artikel er offentligt gjort i det videnskabelige tidsskrift Nature.

    Testene af diesel udledning er grundlæggende fejlbehæftede, Folkevognsskandalen viser dette. Og alle bilfabrikanter laver de samme svindelnumre med deres test af udledningen af NOx partikler. Forskerne har regnet på tallene for udledningen af NOx gasser i målinger i virkeligheden og her finde så høje udledningstal at der alene fra dieselbilerne udledes så meget NOx gas at det dræber 38.000 på verdensplan. Professor Ole Hertel Aarhus universitet siger at 4000 mennesker i DK hver år dør pga. luftforurening, hvor transportsektoren står for 40 % af kvælstofforureningen NOx gasser. Disse tal er forskerne kommet frem til ved ar medtage den forurening bilerne laver ud fra test af udledningen i virkelighedens kørsel med bilerne.
    Her vil anvendelse af el-motorer i transportsektoren give et klart renere miljø. Bæredygtighed.

    I lokalavisen Stiftidende læste jeg her til morgen at et elektrisk letbanetog kan erstatte 2 til 3 dieseldrevne busser. Og en landbaseret 3MW mølle jan drive hele letbanesystemet.

    Teknologien med el dreven transportsektor udvikles hurtigt i dag så rækken vidden bliver større og at lastbiler også kan bruge el-teknologien fremover i byerne og forstæderne til byerne..

    Antal døde pga dieselbilers luftforurening på 38.000 bliver selvfølgelig større når man medregner den forurening som benzindrevne biler skaber.

    I Cyklistforbundet Aarhus vil vi gerne have i første omgang forbudt dieselbiler i byernes tættere bebyggede områder. Herved bliver el bilerne mere konkurrence dygtige. Og herved det bliver sundere at cykle.

    Har du lagt mærke til at cyklen kan noget , som hverken biler, busser og tog kan?

    Cyklen giver dig frihed, højt til loftet, vind i håret og sol i nakken. Den vækker dig om morgenen. Den giver dig dagens motion kvit og frit.. Den giver dig tid til at klare tankerne efter en lang arbejdsdag.

     El cykler kan være et godt hjælpe middel til folk der cykler langt på arbejde, over 15 km og vil stadig være en bæredygtig transportform.

    El bilerne kan være med til at reducere forureningen i byerne, men el bilerne er stadig en bil som fylder meget. Cyklistforbundet går ikke ind for at der skal presses flere biler ind i vores byer pga. de forurener mindre. I dag minder de større byers bykerner om bilkirkegaarde og gør at bymiljøet ikke er spændende at færdes i.

    Cyklistforbundet går ind for at de sorte forurenende biler udskiftes med el- biler. Det vil gavne miljøet i byerne.

    Og at flere bruger cyklen som transportmiddel på arbejde.

    Til sidst: God tur ned gennem Europa på vedvarende energi.


  • Af Redaktionen, 10. maj 2017

    Animationsfilm om trafikreglerne i cykelgaderne i Aarhus:

    http://www.aarhus.dk/cykelringen


  • Af Redaktionen, 08. maj 2017

    TV2 Østjylland: Indslag om indvielse af cykelgaderne d. 4. maj 2017:


  • Af Redaktionen, 07. maj 2017

    Tale til åbning af Cykelgaderne i Aarhus, 4. maj 2017, Mindebro Torv
    Jeppe Spure Nielsen, bestyrelsesmedlem i Cyklistforbundets Aarhus-afdeling

    (kun det talte ord gælder)

    Jeg hedder Jeppe Spure Nielsen og sidder i bestyrelsen for Cyklistforbundets Aarhus-afdeling.

    Vi er pt. i gang med at indsamle store drømme såvel som små problemer, som vi vil præsentere for Kommunen og gå i dialog om i forbindelse med den kommende cykelhandlingsplan.

    Og det her er en af vores store drømme, der nu går i opfyldelse!

    Vi har jo i Aarhus haft cykelringen i nogle år, et net af gader der hænger sammen og som er tiltænkt cyklister. Men at få omdefineret gaderne i forbindelse med cykelringen til cykelgader er et vigtigt gennembrud for cyklismen her i midtbyen.

    Det er ikke fordi, himlen er nået med cykelgaderne. Forude ligger at få erfaringer med at udvikle en trafikkultur, hvor alle parter, både fodgængere, bilister og cyklister finder måder, at omgås hinanden på i cykelgaderne, som er rar og sikker for alle.

    Ingen er engle i den sammenhæng! Ej heller cyklisterne. Derfor ligger cyklisternes trafikadfærd os også på sinde i Cyklistforbundet.

    Nogle udfordringer mellem de forskellige typer af trafikanter kan vi designe os ud af.

    Andre kræver ændret menneskelig adfærd og større hensyntagen.

    Og med flere og flere cyklister i Aarhus er der et påtrængende behov for at sætte fokus på mødet mellem de forskellige typer af trafikanter.

    Så lad også det her være en opsang til alle cyklister om, hvordan vi bidrager til at få midtbyen og de nye cykelgader til at fungere i fred og fordragelighed for alle.

    En udfordende strækning er stadigvæk Mejlgade, hvor en del cyklisters fart nogle gange er for høj i forhold til godgængerne, der pt. har meget smalle fortove og derfor let bliver nødt til at træde ud på vejen, især hvis der er ulovligt parkerede biler.

    Problemet er, når midtbyen af nogle cyklister netop bliver gjort til en egoistisk transportkorridor. Det er både farligt og utrolig urart, under alle omstændigheder!

    Det skal der gøres noget mere ved. Både via ændret adfærd men også bedre gadedesign!

    Men jeg vil også nævne en positiv historie om, hvor fede og dynamiske byrum, midtbygaderne faktisk kan blive, selv med forskellige former for trafik, hvis de designes godt. Og trafikanterne er i øjenkontakt eller på anden vis i dialog med hinanden, f.eks. ved at bruge tegn for at vise sine hensigter ift. at stoppe, dreje, sætte farten ned osv.:

    Eksemplet kommer fra én anden i vores bestyrelse, der i går aftes på et mødet fortalte om sin tur på cykel igennem gaden, der hedder Graven: ”Jeg har altid en fest på vej hjem fra arbejdet, når jeg cykler igennem Graven, hvor cyklister og fodgængere lige så fint danser med hinanden…

    Trafikken kan være en leg at færdes i, hvis vi selv tager ansvar og har lyst til at forstå andre, der leger med.

    Vi er i Cyklistforbundet rigtig glade for det her nye visionære tiltag fra Kommunens side J

    Vi vil gøre vores i CF for at udbrede budskabet om cykelgaderne, bl.a. via den lille fine film og de foldere, som vi har lavet i samarbejde med Kommunen.

    Tillykke til Aarhus med cykelgaderne!

  • Af Redaktionen, 25. april 2017

    Cyklistforbundet og Aarhus Cykelby inviterer til indvielse af de nye "cykelgader" i Aarhus midtby torsdag d. 4. maj 2017 kl. 14-17 på Mindebro Torv (Mindebrogade ved åen, ud for Restaurant Italia). Der vil være tale af både rådmand og en repræsentant for Cyklistforbundet. Efter talerne vil det første cykelgade symbol blive malet på asfalten.

    Aarhus Cykelby og Cyklistforbundet Aarhus uddeler pjecer om hvad cykelgader er. Der vil være gratis cykeltjek, musik, gratis kaffe fra cykelvogn og vandflasker med færdselsregler, kort over cykelgaderne og henvisning til cykelfilmen.

  • Af Redaktionen, 11. marts 2017

    Cyklistforbundets bestyrelsesmedlem i Aarhus, Pernille Lundholm, er blevet interviewet på P4 omkring trafiksikkerhed- og kultur. Interviewet tager udgangspunkt på Stiftens artikel omkring farlige steder for cyklister i Aarhus, som vi i Cyklistforbundet arbejder på at gøre mere sikre i samarbejde med Aarhus Cykelby. Pernille er til daglig cykelbud og ejer af transportfirmaet Velopak, så hun kender byens gader og farlige steder godt!

    I klippet taler Pernille fra kl. 9.15-9.22 (spol derfor frem): 
    http://www.dr.dk/radio/ondemand/p4aarhus/p4-morgen-2017-03-09-06-05-2

    Artikel i Aarhus Stiftstidende d. 9. marts 2017: "Her er det farligst at være cyklist i Aarhus"
    http://stiften.dk/aarhus/Se-kortet-Her-er-det-farligst-at-vaere-cyklist-i-Aarhus/artikel/441075

  • Af Redaktionen, 14. februar 2017

    Begrænset tidsrum og tillægsgebyrer for at have cyklen med. Og ingen cykler i myldretiden. Det bliver virkeligheden for de kommende passagerer med cykler i Aarhus Letbane. Cyklistforbundet efterlyser bedre kombinationstrafik.

    Når Aarhus Letbane åbner, bliver cyklisterne i myldretiden nødt til at lade cyklen stå på stationen. Fra kl. 7-9 og kl. 15-17 er der ingen cykelmedtagning fra Skolebakken langs Randersvej op mod Aarhus Universitetshospital i Skejby. Uden for myldretiden bliver det muligt at få cyklen med mod en engangsbetaling på 20 kr.

    Hvis folk ikke har muligheden for at have cyklen med, frygter Cyklistforbundet, at flere helt vil droppe cyklen som transportform. Læs artiklen i Jyllands-Posten om Letbanen og Cyklistforbundets holdninger her:

    http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE9366620/letbanen-faar-ikke-plads-til-cykler-i-myldretiden/

  • Af Redaktionen, 07. februar 2017

    Vi har fået en henvendelse om nogle cyklisters dårlige adfærd i trafikken. En adfærd skribenten som fodgænger er generet af. Vi mener, at trafikdannelse og god adfærd kan styrkes blandt alle trafikantgrupper, også cyklister. Få inspiration som cyklist hertil under "Emma Gad cykler" i kolonnen til højre :-)

     

  • Af Redaktionen, 01. februar 2017

    Lokalafdelingen i Aarhus har lavet cyklist-aktivistisk arbejde i mange år!
    Se en kort historisk fotorejse fra en tidligere Generalforsamling med afdelingens 38 år i billeder.

  • Af ,
  • Af ,
  • Af ,