Hvilken lærer fortjener Alle Børn Cykler Prisen?

Vær med til at finde Danmarks mest cykelglade lærer. For allerførste gang uddeler Cyklistforbundet og Alle Børn Cykler Alliancen en pris til en lærer, der gør en helt særlig indsats for at få flere børn til at cykle.

Alle Børn Cykler Prisen går til en lærer, der bakker særligt stærkt op om, at eleverne skal cykle. Det kan fx være ved kontinuerligt at opfordre sin elever til at cykle til skole og i fritiden, være en rollemodel og selv cykle meget, bruge cyklen meget aktivt i undervisningen, have hjulpet bestemte elever i gang med at cykle, have skubbet til sine kolleger, så de er kommet i gang med at bruge cyklen mere på skolen etc.

Baggrunden for prisen er, at undersøgelser viser, at færre og færre børn cykler.

"Med prisen håber vi at sætte fokus på, at alt for få børn cykler, og samtidig gøre opmærksom på, at skolerne kan spille en stor rolle i at få flere til at cykle. Og så vil vi gerne hylde en lærer, der gør en særlig indsats," siger vicedirektør i Cyklistforbundet, Jane Kofod.

Kender du en cykelglad lærer, der fortjener et skulderklap, så nominer din kandidat senest 23. september.

Nominér din kandidat på Alleborncykleralliancen.dk

Ud over æren bliver modtageren af Alle Børn Cykler Prisen 2022 også den heldige vinder af en toplækker elcykel.

Vinderen kåres af en jury bestående af partnere i Alle Børn Cykler Alliancen og offentliggøres den 12. oktober 2022. Alle Børn Cykler Alliancen er et samarbejde mellem Cyklistforbundet, Novo Nordisk, Jyske Bank og en række samarbejdspartnere, blandt andet flere kommuner og regioner for at få flere børn til at cykle.

Om Alle Børn Cykler Alliancen

Børn cykler, når voksne skaber mulighederne. Cyklistforbundet har sammen med Jyske Bank og Novo Nordisk taget initiativ til alliancen, der vil gøre cyklen til en naturlig del af en barndom for alle i Danmark.

Læs mere om alliancen

12. august 2022

Børns cykelvaner afhænger af forældres uddannelse og løn

Ny undersøgelse bekræfter tilbagegangen i børns cykling, og viser, at forældrenes uddannelse, løn og adfærd har betydning for, hvor meget børn cykler. Vicedirektør i Cyklistforbundet, Jane Kofod, kalder det forstemmende, at der også i forhold til cykling er ulighed i sundhed.

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.