Louise Mejlholm låser nu cyklen med tre låse. (Foto: Mette Frandsen).

Da tyvene tog cyklerne, forsvandt forsikringen

Forsikringsselskabet sagde stop, da Louises familie havde fået stjålet tre cykler. Det er ikke rimeligt, mener hun. Og tyverierne har berørt familien dybt.

Louise Mejlholms familie har ikke været særlig heldige med deres dyre el-ladcykler. Den første Christianiacykel blev stjålet i deres p-kælder i ejendommen. Den anden ved Ny Ellebjerg Station. Den tredje blev stjålet ude foran lejligheden ved hjælp af en trådløs vinkelsliber.

Over en periode på to år, har de fået stjålet tre værdifulde el-ladcykler i prisklassen omkring 30.000 kroner. Og tyverierne har berørt familien dybt.
- Vi er blevet meget ængstelige og tager fx aldrig cyklen ind til byen om aftenen. Og vi bliver nervøse, hvis vi hører en varevogn på gaden, når vi er gået i seng. Det kan jo ske, hvornår det skal være, siger Louise Mejlholm.

Som om tyverierne ikke var straf nok, blev familien efter det andet cykeltyveri nærmest tvunget ud af deres cykeldækning hos forsikringsselskabet Lærerstandens Brandforsikring. Familien havde på det tidspunkt alle deres forsikringer i Lærerstandens Brandforsikring.

- Vi fik stillet ultimatummet, at hvis det skete igen, ville de opsige alle vores forsikringer vedrørende cykler. Altså også vores forsikring på de almindelige cykler og racercykel, vi havde gennem vores indboforsikring. Så de rådede os til at finde et andet forsikringsskab til el-ladcyklen. Og vi turde ikke andet, end at gøre det. Man kan sige vi ikke blev smidt ud, men tvunget ud, siger Louise Mejlholm.

Ultimatummet kom, selv om familiens el-ladcykler var låst efter alle kunstens – og forsikringsselskabets - regler.
- Vi havde altid låst dem med de to påkrævede låse, og de var låst fast til noget. Det er er kravene ved en cykel-PLUS forsikring. Derudover har alle cykler været malet eller på anden vis gjort personlige, siger Louise Mejlholm.

Vi taber som forbrugere

Det er uretfærdigt
Hun mener ikke det er retfærdigt, at forsikringsselskabet administrerer på den måde.
- Det er jo en solidarisk ordning, hvor selskabet tjener penge på de medlemmer, der ikke har så mange tyverier – og de tjener også penge på vores andre dækninger, som vi ikke har benyttet, siger Louise Mejlholm.

- Vi taber som forbrugere, fordi vi, selv om vi overholder reglerne, mister vores ret til forsikring og ender med en meget dårligere situation. Vi har været nødt til at tegne en cykelforsikring i et andet selskab, som er både dyrere og dårligere, siger Louise Mejlholm.
Forsikringen i Lærerstandens Brandforsikring dækkede op til 65.000 kr., men den nye forsikring dækker kun op til 25.000 kroner.

Det har store konsekvenser for familien, når de står uden cykel. De bor i Engholmene ud til Københavns Havn, og de har ikke bil.
- Vi har en dreng på tre, der skal i børnehave hver dag, siger Louise Mejlholm.

Familien tilbød ellers Lærerstandens Brandforsikring, at de ville betale mere for at beholde forsikringen, men svaret var, at det ikke kunne lade sig gøre, da alle betaler det samme i præmie i Lærernes Brandforsikring.

- De siger, at vi hjælper hinanden, men vi mistede vores forsikring. Vi prøvede at indgå i dialog med Lærerstandens Brandforsikring, om vi på nogen måde kunne gøre noget. Altså om de havde lavet undersøgelser om, hvordan man holder tyvene væk. Men det havde de ikke. Så vi står tilbage med følelsen af at have overholdt alle deres krav og alligevel får vi stillet ultimatummet. Jeg synes, der er noget galt, siger Louise Mejlholm.

Fandt den med GPS

Louise Mejlholm mener, at der bør gøres en større indsats for at forebygge cykeltyverier.

- Vi har haft to låse på, og vi har prøvet at ridse og male vores cykler, så de var mindre attraktive, men det hjalp ikke. Jeg synes, man mangler viden om, hvordan man forhindrer tyverierne, siger Louise Mejlholm.

Den første Christianiacykel var udstyret med en GPS.
- Vi fik et ’hit’ på den og kunne se, den stod i en kælder på Amager. Vi kiggede ind og kunne se en masse cykler. Vi kontaktede politiet, men de ville ikke komme derud.
Den anden Christianiacykel fandt de også ved hjælp af GPS.
- Vi fandt den, hvor den holdt parkeret. Pengene var udbetalt fra forsikringen, så de ejede faktisk cyklen. Vi ringede til dem. De sagde, vi kunne købe den tilbage til markedsprisen. Det var vi ikke interesserede i, så vi lod den stå.

Louise og hendes familie er nu på den 4. el-ladcykel. Den har de tre låse til, og selve cyklen er ikke blevet stjålet endnu. Men batteriet er. Det forsvandt en dag på Fisketorvet i København.

24. januar 2022

Cyklistforbundet kræver handling mod cykeltyverier

Cyklistforbundet vil sammen med forsikringsselskabernes brancheforening, F&P, have indført digitalt stelnummer. Det er helt absurd, at vi accepterer, at så mange tusinde cykler bliver stjålet hvert år, ville vi gøre det samme, hvis det var biler? siger Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam.