Magnus Lindhardt Jørgensen

Magnus Lindhardt Jørgensen med et remtræk

Skal din næste cykel være med remtræk?

Cykler med remtræk vinder frem, men hvad er remtræk egentlig, og hvad er fordelene og ulemperne ved at vælge en cykel med remtræk frem for en cykel med traditionel kæde?
Vi guider dig gennem de vigtigste pointer.

Af Malene Lydom Thomsen

De seneste ti år har cykler med remtræk været at finde i bybilledet på lige fod med traditionelle kædecykler.

Karakteristisk for en cykel med remtræk er, at kæden er byttet ud med en kulfiberrem, der forbinder de to tandhjul. Kulfibre er en form for meget stærk kulstofplast, og et remtræk er altså lavet af mange kulfibertråde og samtidig belagt med et lag nylon.

Den store forskel på de to træk er altså, at et traditionelt kædetræk består af flere hundrede enkeltdele, som bevæger sig op og ned ad hinanden og slides med tiden, hvor remtrækket er en samlet helhed, som derfor ikke slides på samme måde.

Remtrækket har en række fordele, men der vil også være steder, hvor en cykel med remtræk ikke er optimal. Til at hjælpe os med at forstå fordelene og ulemperne har vi taget en snak med Magnus Lindhart Jørgensen, stifter af Lindhart Cykler i København.

Kæden ruster ikke, og man slipper for at smøre den og få olie og snavs ud over det hele. Den skal strammes en gang imellem, men vedligeholdelsen er minimal sammenlignet med en med kædetræk.Magnus Lindhardt Jørgensen

Hvad skal du overveje?

Der er en række ting, du skal overveje, hvis du er i tvivl om, om du skal vælge en cykel med remtræk. Magnus Lindhart Jørgensen peger på tre ting, du kan spørge dig selv om:

1) Hvad skal cyklen bruges til?

Det er ikke helt underordnet, hvad cyklens hovedformål er, når du skal vælge mellem en cykel med remtræk eller kædetræk.

Magnus’ vigtigste pointe er nemlig, at en cykel med remtræk egner sig bedst til pendlercykling – som citybikes og elcykler.

”Jeg vil helt klart anbefale en cykel med remtræk til pendlercyklisten. Skal du bruge en solid cykel, der kan fragte dig fra A til B, som ikke skal til cykelsmed hver tredje måned, og er du ligeglad med at spare et par watt pr. kilometer ved at cykle på en racercykel, som ikke kan have remtræk, så er det en rigtig god cykel.”

Da cyklen med remtræk kræver minimal vedligeholdelse, er den også optimal som citybike.

”Kæden ruster ikke, og man slipper for at smøre den og få olie og snavs ud over det hele. Den skal strammes en gang imellem, men vedligeholdelsen er minimal sammenlignet med en med kædetræk,” siger Magnus.

Remtræk fungerer også godt til elcykler, da remmen er enormt slidstærk, og man ikke skal bekymre sig om vægt og kraftoverførsel.

Magnus anbefaler ikke remtræk til landevejscykling eller mountainbike, men skal du køre verden rundt, så vil den være rigtig god, fordi den er så slidstærk.

2) Hvor meget vil du af med?

Skal du ud at investere i en ny cykel, skal du være opmærksom på, at en cykel med remtræk vil være noget dyrere end en cykel med kædetræk.

”Produktet i sig selv er dyrere fra start af, da stellet skal være specialkonstrueret for at kunne køre med remtræk. I gennemsnit betaler man mellem 2000 og 5000 kroner mere for en cykel med remtræk,” siger Magnus.

Pengene vil dog ofte være godt givet ud, da du kan regne med at få en cykel i bedre kvalitet, når du køber en med remtræk. Det skyldes, at Gates, som er den dominerende producent af remtræk, stiller enormt høje krav til cykelproducenterne.

”Prisen afspejler også kvaliteten af resten af cyklen, da du sjældent finder billige komponenter på cyklen.”

3) Kan du leve med indvendige gear?

En cykel med remtræk kan kun fås med indvendige gear, da det ikke er muligt at få remmen til at bevæge sig op og ned ad et tandhjul, som man ser med udvendige gear på en cykel med kædetræk.

Det betyder, at cykler med remtræk nok aldrig vil være at finde i Tour de France, men Magnus pointerer, at selv om det kan ses som en ulempe, at cyklen ikke fås med udvendige gear, så vil det ofte ikke være et problem for forbrugeren.

”De kunder, der går efter en cykel med remtræk, leder typisk efter en cykel, som er meget nem at vedligeholde, og det bidrager de indvendige gear til.”

Det indvendige gear har en smule mere friktion end det udvendige, men selve remmen har meget lidt friktion sammenlignet med den traditionelle cykelkæde, og en cykel med remtræk vil derfor være meget smooth at køre på.

Fordele ved remtræk

  • Minimal vedlige­ holdelse – remmen ruster ikke og skal ikke smøres

  • Meget lydløs og smooth at køre på

  • Cyklen er ofte lettere sammenlignet med en cykel med kædetræk

  • Kan køre fra nogle tusinde til op til 30.000 km – afhængigt af kvaliteten.


Ulemper ved remtræk

  • Man skal investere i en ny cykel, da en cykel med kædetræk er dyr og bøvlet at lave om til

  • Kan ikke fås med udvendige gear

Læs også

Hvilken cykel skal du vælge?

Der findes mange forskellige typer cykler til ethvert behov. Læs med her, hvis du overvejer du at købe en ny cykel, men er i tvivl om hvilken slags, der er den helt rigtige for dig.

Læs guiden

Sæt hjelmen rigtigt

Børn og voksnes cykelhjelm skal sidde rigtigt for at virke. Vi viser dig hvordan.

Læs guiden

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.

Læs mere