Skal din arbejdsplads have Cykelprisen 2021?

Prisen gives til en virksomhed, der formår at sætte fokus på og/eller fremme cyklisme blandt medarbejderne i takt med genåbningen af samfundet. Send din indstilling senest den 1. juli.

Det er transportminister Benny Engelbrecht, Cyklistforbundet og Dansk Industri, der står bag Cykelprisen. I år er et særligt år, og derfor skal prisen gå til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at skabe de bedst mulige rammer og incitamenter for at få medarbejderne tilbage på arbejde på cykel.

- Mange har nok fundet cyklen frem igen som følge af COVID-19, fordi man på den måde for eksempel kunne give plads til de passagerer, som har behov for at benytte den kollektive trafik. Nu genåbner samfundet, og vi har momentum for at bibeholde de nyvundne cyklister på cykelstierne. Arbejdspladserne har derfor en unik mulighed for at fastholde de gode, og for nogle nye, cykelvaner, lige så snart medarbejderne kan komme fysisk tilbage på arbejdspladsen igen, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Både større eller mindre, offentlige eller private, virksomheder, firmaer, organisationer og lignende kan indstilles til prisen for at have gennemført konkrete tiltag eller at være gode eksempler. Det kan fx være virksomhedslederen, som motiverer medarbejderne til at cykle gennem sit eget engagement, eller det kan være en medarbejdergruppe, som har skabt en stærk cykelkultur på arbejdspladsen.

Initiativet skal have haft en tydelig effekt og skal have givet en positiv cykeloplevelse for en større gruppe cyklister, ligesom initiativet skal kunne tjene som inspiration for andre arbejdspladser.

Hvem cykler forrest i grøn omstilling?

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger:

- Det hjælper, når nogen cykler forrest. Vi har brug for de ildsjæle blandt medarbejdere og ledere på de danske arbejdspladser, der gør en aktiv indsats for at få flere til at vælge cyklen til i hverdagen, når man skal til og fra arbejde. Eller som på nytænkende facon arbejder med at integrere ikke mindst ladcyklen i virksomhedens daglige drift og services. Vi skal hylde og fejre disse engagerede ildsjæle. Uden dem kommer vi ikke i mål med den cyklende del af den grønne omstilling af transportsektoren, siger Klaus Bondam.

Juryen kommer igen i år til at bestå af transportministeren, direktør Michael Svane, Dansk Industri, og direktør Klaus Bondam, Cyklistforbundet.

Transportministeren overrækker prisen til Dansk Industris ’Transportens Dag’ den 22. september 2021.

Sådan gør du

Find indstillingsskemaet på Transportministeriets hjemmeside. Send indstillingen senest den 1. juli 2021.