På MTB i Norge

Mountainbike-ferie som pakkerejse

Det kan være sin sag at finde rundt i de lokale mountainbikespor i et andet land. For hvor godt er de afmærkede? Hvilke udfordringer byder det enkelte spor på, og hvad gør man, hvis sporet viser sig at være for let eller for svært? De spørgsmål har guiden på en pakkerejse svarene på

(Artiklen er fra magasinet CYKLISTER #3 2021. Skrevet af Henrik Stanek.)
Læs også :På mountainbike i Alperne)

Der venter tekniske udfordringer og nye oplevelser, når man tager til udlandet for at køre på mountainbike. Kobler man sig på en pakkerejse, kan man koncentrere sig om at cykle, for arrangøren viser vej, sørger for hotel og kender de gode spisesteder.

- Vi kører med som guider og tager folk med ud på spor og stier, som man skal kende lokalområdet for at finde. Med vores kendskab til lokalområdet kan vi målrette turene til deltagernes tekniske og fysiske niveau og efter vejret, hvis det forandrer sig. Vi kan både putte ekstra udfordringer på og skære turen ned, fortæller Jakob Hertz, som tilbyder udlandsrejser gennem sit firma Mountainbikerejser.dk.

De seneste år er der lagt mange hop og drop ind i danske spor. Derfor efterspørger mange rejselystne bikere tekniktræning eller undervisning i at køre bedre igennem sving.

- Det sjove ved mountainbike er, at der er så meget teknik, man kan arbejde med, og folk vil køre på klipper og i bjerge, fordi de kan bruge teknikken, når de kommer hjem, siger Jakob Hertz.

Vores cykler er ikke fancy, men de gør jobbet

Kunderne fordeler sig på tre typer

Mountainbikerejser.dk har tre typer kunder: Enkeltpersoner, som vil ud at opleve andre spor. Det kan være i Blekinge eller rundt om Mont Blanc i de franske alper. Andre kommer nogle stykker sammen, for eksempel kærestepar. Den tredje er klubber og firmahold, som vil have en tur bliver tilpasset deres niveau.

- Langt de fleste har deres cykel med, for de vil helst køre på udstyr, de kender. Mange har cykler i den dyre ende, mens man får en cykel til 10-12.000 kroner, hvis man lejer af os. Vores cykler er ikke fancy, men de gør jobbet, siger Jakob Hertz.

Aldersmæssigt spænder mountainbike bredt, men den største gruppe på rejseselskabets ture er mænd fra slut 20’erne til midt 60’erne med flertallet i 40’erne og 50’erne. Cirka en tredjedel af kunderne er kvinder.

- Mænd og kvinder kan sagtens køre sammen, men vi laver også kvindeture. Kvinder går typisk mere op i at øve teknik, så hvis de ikke kan komme op ad en bakke, vil de prøve igen, hvor mænd skynder sig at løbe det sidste stykke op, og så vil de hurtigt videre. Men tekniktræning består netop af gentagelser, siger Jakob Hertz.

Blekinge MTB Center

Blekinge er velegnet til første udlandstur

Mountainbikerejser.dk tilbyder pakkerejser til Blekinge i Sverige, et par steder i Norge og til Chamonix, som ligger ved foden af Mont Blanc.

Jakob Hertz anbefaler, at man vælger Blekinge til sin første udlandstur. Her er ture til henholdsvis begyndere og letøvede og til øvede.

- Det er en fordel, at man har siddet på en cykel før og er vant til at bruge kroppen, for vi er i gang i fem-seks timer om dagen. På ture for begyndere og letøvede underviser vi i teknik, så man kommer nemmere og sikrere gennem ruten, mens vi med øvede lægger vægt på at køre ture.

Rejseselskabet tilbyder også ture for begge grupper til Frankrig, men generelt er det øvede ryttere, som tager cyklen med til Alperne.

- De fleste vælger at tage en uge dernede, og så er man typisk godt i gang med at køre mountainbike. Men det er ikke ekspertryttere, vi sender afsted. Det er motionister, som kører mountainbike en-to gange om ugen og har kørt weekendture i et års tid, siger Jakob Hertz.

De norske fjelde er anderledes end terrænet i både Blekinge og Alperne.

- I Norge er der store vidder og langt mellem huse og byer, og kun få stier krydser det spor, man kører på. Uanset om man kører på teknisk svære eller lette spor, er Norge en stor naturoplevelse, siger Jakob Hertz.

Alperne byder på lange nedkørsler

Om man vælger nordisk eller fransk, afhænger af flere ting.

- Blekinge ligger blot to timers kørsel fra København og fire-fem timer fra de fleste steder i Jylland og er derfor velegnet til en weekendtur, hvor man kommer over til et helt andet terræn med klipper og sten og flere bakker end de fleste steder i Danmark, siger Jakob Hertz.

Der er noget længere til Chamonix ved grænsen til Italien. Til gengæld kommer man ned til et område med lange nedkørsler.

- Man tager liften op og får fart på ned ad Mont Blanc. Undervejs prøver man at tage svingene lidt bedre end på turen før. Der er over 2.000 højdemeter ned, så man oplever også forandringer i klimaet, mens man bevæger sig ned ad, fortæller Jakob Hertz.

I mountainbike skelner man mellem forskellige former for kørsel. Cross country (XC) er det mest almindelige i flade Danmark. Man kan godt køre i bjerge på en XC-cykel, men to andre kategorier er begge skabt til lange nedkørsler.

I downhill tager man en lift op for at køre direkte ned ad bjergsiden. Cykler til downhill er bygget med stærkere hjul og større støddæmpere og vejer så meget, at de er for hårde at køre opad på.

Enduro-cykler er også bygget mere solidt, men da de er knap så tunge, kan man godt køre opad eller bære cyklen hen til et sjovere spor. Så her kan man tage lidt på eventyr på cyklen.

- Vi laver enkelte enduro trailture til Chamonix for folk, som synes, det er sjovt at køre nedad, siger Jakob Hertz.

Svært at finde gode spor

Hvis man vil til Frankrig på egen hånd, er det mest oplagt at køre enduro, vurderer Jakob Hertz.

- Man kan købe pakker til skianlæg, hvor man tager liften op og kører ad velbyggede spor ned. Hvis man hellere vil køre rundt oppe i terrænet, finder man måske ikke de mest velegnede spor. Man kan godt finde stier på et kort, men mange afmærkede spor er i den begyndervenlige ende, hvor de fleste, jeg guider, ønsker mere krævende spor. Derfor er det mest ikke-afmærkede spor, jeg guider på.

Det kan lade sig gøre, fordi Jakob Hertz er kommet i Chamonix i 30-35 år, så han kender området, som andre kender deres lokale skov herhjemme

- I Blekinge er der i praksis ingen afmærkede spor, men vores guider har cyklet i området masser af gange, så de kan hurtigt justere til, hvis det viser sig, at den planlagte rute ikke passer til deltagernes tekniske niveau, siger Jakob Hertz.

(Artiklen er fra magasinet CYKLISTER #3 2021. Skrevet af Henrik Stanek.)
Læs også :På mountainbike i Alperne)

Alt om cykling

Køb af mountainbike

Mountainbikes findes i mange forskellige priser og kvaliteter. Læs her, hvad skal du kigge efter, hvis du vil prøve kræfter med den populære sport.

Læs guiden

Medlemsfordele

Som medlem af Cyklistforbundet får du rabatter, indflydelse, medlemsmagasin og juridisk bistand ved en cykelulykke.

Se alle medlemsfordele