Vi kan cykle! grafik

Vi kan cykle!

Cyklistforbundets børnehavekampagne "Vi kan cykle!”, der er støttet af Østifterne, løber af stablen for syvende gang i maj 2019.

Cykelleg – for dig og mig
"Vi kan cykle!" er en sjov og ligetil mulighed for at sætte cykling på dagsordenen ude i daginstitutionerne.

Kampagnen bygger på Cyklistforbundets sjove koncept cykelleg, der udover at lære børnene alle mulige cykelmanøvrer også er et stærkt pædagogisk redskab, der understøtter børnehavernes pædagogiske arbejde med de seks læreplanstemaer.

Cykelleg træner fx børnenes motorik og samarbejdsevner kan bl.a. også integrere nye børn i institutionen og afhjælpe konflikter i en børnegruppe, fordi børnene har rigeligt at gøre med at fokusere på det at cykle. De større børn lærer at tage hensyn og hjælpe de små og vise dem, hvordan man gør. Kort sagt: cykelleg gør meget mere end at lære barnet at cykle:

”Det passer så fint ind i læreplansarbejdet både mht. og bevægelse, men også alsidig personlig udvikling. Det indgår nu som fast del af vores arbejde med de kommende skolebørn." - tidligere deltager i "Vi kan cykle!"

Se hvordan cykelleg virker i vores lille kampagnefilm og læs mere om, hvordan I kan bruge cykelleg som en del af arbejdet med de seks læreplanstemaer (artikel i BørnsHverdag).

Dét får I som deltager
Det er ganske gratis at lege med. Kampagnen løber i hele maj måned og er bygget op omkring nemme fire cykellege. I bestemmer helt selv, hvor mange af jeres børn, der skal lege med, og hvor mange dage i maj måned I har lyst og energi til at cykellege. Vi foreslår, at I vælger en ugentlig cykellegedag. Men mindre kan også gøre det. Det vigtigste er, at I gør jer nogle erfaringer med, hvordan cykelleg fungerer bedst hos jer.

Inden kampagnestart får alle deltagere en pakke med inspirationsmateriale, og så er det bare at gå i krig og sætte gang i cykellegen.

Tilmeldingen til Vi kan cykle! 2019 åbner i december.

Vi kan cykle! er støttet af

Cykelleg: Vi kan cykle!