Vi kan cykle! grafik

Vi kan cykle!

Cyklistforbundets børnehavekampagne "Vi kan cykle!”, der er støttet af Østifterne, løber af stablen for sjette gang i maj 2018.

Cykelleg – for dig og mig
"Vi kan cykle!" er en sjov og ligetil mulighed for at sætte cykling på dagsordenen ude i daginstitutionerne.

Kampagnen bygger på Cyklistforbundets sjove koncept cykelleg, der udover at lære børnene alle mulige cykelmanøvrer også er et stærkt pædagogisk redskab, der understøtter børnehavernes pædagogiske arbejde med de seks læreplanstemaer.

Cykelleg træner fx børnenes motorik og samarbejdsevner kan bl.a. også integrere nye børn i institutionen og afhjælpe konflikter i en børnegruppe, fordi børnene har rigeligt at gøre med at fokusere på det at cykle. De større børn lærer at tage hensyn og hjælpe de små og vise dem, hvordan man gør. Kort sagt: cykelleg gør meget mere end at lære barnet at cykle:

”Det passer så fint ind i læreplansarbejdet både mht. og bevægelse, men også alsidig personlig udvikling. Det indgår nu som fast del af vores arbejde med de kommende skolebørn." - tidligere deltager i "Vi kan cykle!"

Se hvordan cykelleg virker i vores lille kampagnefilm og læs mere om hvordan I kan bruge cykelleg som en del af arbejdet med de seks læreplanstemaer (artikel i BørnsHverdag).

Dét får I som deltager
Det er ganske gratis at lege med. Kampagnen løber i hele maj måned og er bygget op omkring nemme fire cykellege. I bestemmer helt selv, hvor mange af jeres børn, der skal lege med, og hvor mange dage i maj måned I har lyst og energi til at cykellege. Vi foreslår, at I vælger en ugentlig cykellegedag. Men mindre kan også gøre det. Det vigtigste er, at I gør jer nogle erfaringer med, hvordan cykelleg fungerer bedst hos jer.

Inden kampagnestart får alle deltagere en pakke med instruktioner, plakat, diplomer og sjove opgavehæfter til børnene samt 5 eksemplarer af Cyklistforbundets nye bog "20 cykellege - mere sjov cykeltræning for alle børn. Første gang institutionen deltager i kampagnen, får I også en taske med redskaber til de fire cykellege, kampagnen er bygget op omkring.

Og så er det bare at gå i krig og sætte gang i cykellegen.

Tilmelding
Tilmeldingen til årets kampagne er lukket, men nåede jeres institution ikke at tilmelde jer, så fortvivl ej. Der er masser af inspiration at hente på www.cykelleg.dk. I er også meget velkomne til at rekvirere vores nye, gratis cykellegebog på post@cyklistforbundet.dk.

Over 6.000 børn fra 161 børnehaver fordelt på 42 kommuner på tværs af landet legede cykelleg i maj 2017. Se hvem der var med.

Prøv vores nye cykellege
Vores cykellegeinstruktører har udviklet en række helt nye lege specielt til "Vi kan cykle!", der sætter særligt fokus på det pædagogiske arbejde med børnene. Legekortene er lige til at printe ud og tage med ud at lege. God fornøjelse!

Vi kan cykle! er støttet af

Cykelleg: Vi kan cykle!