Børn skal få Danmark op på cyklen

Hvordan skal vi få flere til at cykle? Cyklistforbundet og Kids Island inviterer nu til sommer-iværksætter-camp for børn under overskriften 'grøn omstilling på to hjul - hvordan'. Campen foregår over to dage i juni. Tilmelding til campen er åben nu.

Cyklistforbundet har indgået et nyt og spændende samarbejde med organisationen Kids Island om en iværksætter-sommercamp i København for børn mellem 10-13. Børnene skal her arbejde med grønne cykelideer, der besvarer spørgsmålet ’hvordan får vi flere til at cykle?’.

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger om det nye samarbejde:

– Mange i min generation er vokset op med at cykle hver dag. Men fakta er, at vi cykler mindre og mindre i Danmark og kører mere og mere i bil. Vi er ikke på sammen måde cykellandet Danmark, som vi har været. Derfor er det afgørende, at vi som land beslutter os for at tage cyklen med ind i fremtiden, og det skal børnene – den opvoksende generation – hjælpe os med, siger Klaus Bondam.

Campen afsluttes med, at børnene præsenterer deres løsninger for Cyklistforbundets direktør.

- Jeg glæder mig til at se børnenes bud. At flere danskere cykler er om noget, der bidrager til grøn omstilling. Det er oplagt, at en civilsamfundsorganisation som Cyklistforbundet er med til at give børn mod på at finde de grønne løsninger, der hjælper et sundt og bæredygtigt Danmark på vej,siger Klaus Bondam.

Kan man sætte hjul og pedaler på en lænestol og cykle afsted? Det finder man kun ud af, hvis man prøver, siger medstifter af Kids Island, Nanna Hamilton

Skabertrang, handlekraft og pedalkraft

Kids Island tilbyder løbende kortere og længere iværksætterforløb for børn, der har lyst til - i selskab med andre kreative børn - at løse problemer, få gode idéer, bygge, pitche, samarbejde og have det sjovt. Men det er første gang, at cykelsagen bliver udgangspunktet.

Medstifter af Kids Island, Nanna Hamilton, siger:

- Kan man sætte hjul og pedaler på en lænestol og cykle afsted? Måske skal vi finde løsningerne nogle helt andre steder? Det finder man kun ud af, hvis man prøver.

- Vi vil gerne være med til at skabe den næste generation af passionerede skabere, der kan omsætte gode ideer til arbejdspladser og velfærd og kan tænke kreativt og ud af boksen i forhold til at løse nogle af de store problemer, som verden står overfor, siger Nanna Hamilton.

Det er forældrene, der tilmelder børnene til campen, og børnene behøver ikke på forhånd at vide, hvad iværksætteri er.

- Iværksætteri er et mindset, som vi giver dem gennem leg, fysisk aktivitet og masser af håndgribelige øvelser, siger Nanna Hamilton.

• Sommercamp med Kids Island og Cyklistforbundet

Hvornår: Mandag den 29. juni - tirsdag den 30. juni kl. 9-15 begge dage
    Hvor: Søndermark Natur- og Fritidshytte på Frederiksberg
    Pris: 250 kr.
    Tilmelding via KidsIsland.dk

Alt om cykling

Gode cyklistguides

Gør din cykel forårs- og vinterklar. Tjekliste til køb af elcykel. Lær dit barn at cykle. Sæt hjelmen rigtigt. Og meget mere. Vi har guiden.

Se alle vores guides

Det vil vi

Det arbejder vi for

Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sund og bæredygtig verden med cyklen som løftestang.

Læs Cyklistforbundets manifest