Det er ikke lovligt at fjerne folks cykler uden ansvar. Foto: Cyklistforbundet/Christina Britz Nicolaisen

Cykler fjernes ansvarsløst

Mange cyklister har prøvet at få cyklen fjernet ”uden ansvar”. Sidste sommer skete det for Mette og Michael McMahon, mens de var ude og spise. Men det er ikke lovligt at fjerne andre folks cykler, når de holder på et offentligt tilgængeligt sted.

Af Christina Britz Nicolaisen
18. april 2012

Cyklerne pist borte

Det er ikke kun en irriterende og ubehagelig oplevelse at få sin cykel fjernet ”uden ansvar” – det er også ulovligt. Sidste sommer skete det for Mette og Michael McMahon, mens de en aften spiste middag på en fortovsrestaurant på Frederiksberg. Cyklerne stod parkeret lige over for restauranten – foran en forretning, der var lukket ned for dagen. Halvvejs gennem menuen opdager parret pludselig, at deres cykler ikke længere står foran forretningen. I stedet kan de se to skikkelser i færd med at bære deres cykler langt ned ad gaden, og derpå ned ad en sidegade.

”Vi smed vores bestik og løb efter cyklerne. Da vi indhentede dem i sidegaden, havde de smidt Michaels cykel i en bunke glasskår, og min var de ved at gemme inde i en baggård bag et hegn.”Flyttemændene” viste sig at være ejerne af forretningen hvor vi havde parkeret. De var stærkt ophidsede og skældte os ud over at have stillet cyklerne foran butiksvinduet - selvom det var efter lukketid”, fortæller Mette.

Cyklerne er en del af bylivet

”Vi havde aldrig nogensinde fundet cyklerne igen hvis vi ikke tilfældigvis havde set dem blive båret væk”, siger Mette, der stadig kan undre sig over episoden. Hun ejer selv en forretning, og kunne aldrig drømme om at fjerne cykler foran sit eget butiksvindue: ”Cyklerne er en del af bylivet her i København. Jeg cykler selv, og vores kunder kommer jo også på cykel, og selvfølgelig skal der være plads til at parkere”, siger hun.

Kontakt Cyklistforbundets retshjælp

For en uddybning af reglerne omkring cykler, der bliver fjernet ansvarsløst. Eller andre juridiske forhold vedr. din cykel – kontakt advokat Flemming Funch hos Cyklistforbundets retshjælp: flf@dcf.dk

Dét kan du gøre