Helle Thorning-Schmidts partifælle Rasmus Prehn modtog den røde Velorbis-cykel på statsministernes vegne

Ny rød statsministercykel

Danskerne har givet statsministeren en ny rød cykel

Af Frits Bredal
03. oktober 2012

Cyklistforbundet har overrakt en rød Velorbis damecykel til statsminister Helle Thorning-Schmidt. Det skete foran Christiansborg i forbindelse med Folketingets åbning.

Læs artikel på tv2.dk

Fra danskerne til statsministeren

På grund af travlhed havde statsministeren ikke mulighed for selv at tage imod den splinternye Velorbis. Hendes partifælle Rasmus Prehn, socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører, tog derfor imod cyklen på hendes vegne.

Pengene til cyklen er kommet via Cyklistforbundets landsindsamling. Familien Paulsen fra Roskilde er blandt de danskere, der har doneret penge til Helles nye cykel:

"Vi glæder os til at se dig køre rund på en flot præsentabel tjenestecykel. Du kommer som en flot efterfølger på andre socialdemokrater med tjenestecykel: Auken havde en ministercykel med plads i kælderen under miljøministeriet. Og din cykel skal også have en fin plads med et messingskilt til statsministercyklen. God stil fremover Helle." Hilsen fra den cyklende familie Paulsen i Roskilde, Erik, Eva og Gudrun

Tak til alle, der har doneret penge.

Formål: "fremme cyklismen"

Formål med indsamlingen og overrækkelsen af cyklen: Fastholde regeringen på løfterne i regeringsgrundlaget: Regeringen skriver, at den vil ”fremme cyklismen.”

Med cyklen sætter Cyklistforbundet fokus på cyklerne som en del af løsningen på byernes trængselsproblemer, miljøproblemer og sundhedsproblemer som overvægt og sukkersyge.

Læs mere i artikel på tv2.dk