Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Højresving for rødt

Nu kan du svinge til højre for rødt. I udvalgte kryds.

Af Frits Bredal
22. november 2013

Det skal være lettere for cyklisterne i de danske byer at komme rundt, mener både Cyklistforbundet og regeringen.

Derfor indleder Transportministeriet nu et forsøg: Det bliver lovligt for de tohjulede at dreje til højre i udvalgte kryds - selvom der er rødt lys.

”Vi ved, at jo flere gange man skal stoppe undervejs, jo mere opfatter man det som besvær, siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) til Ritzau.

Cyklistforbundet har været primus motor for idéen, og landsformand Jette Gotsche glæder sig over, at regeringen nu forsøger sig med det lovlige højresving.

”Det er formodentlig en af de ting, der får flere til at cykle, fordi man ikke skal holde for rødt lys, hvor man synes, at det er omsonst at holde, når der ikke er andre, siger Jette Gotsche til Ritzau.

Formanden mener, forsøget kan være med til at ændre cyklisternes holdning til færdselsreglerne: ”Det får måske nogle til at tænke anderledes.

Ligesom da man satte hastigheden på motorvejen op, fordi alle alligevel kørte 130. Så sørger man måske for, at folk i andre tilfælde følger hastighedsnedsættelsen, fordi man nu kan se fornuften i den. Så får man måske mere respekt for den måde, loven er skruet sammen på, siger Jette Gotsche til Ritzau.

Det nye initiativ skal også ses i sammenhæng med transportministerens igangværende arbejde med en ny national cykelstrategi, der skal få endnu flere til at cykle:

”Cyklen er god for vores sundhed og miljø - og ikke mindst trængslen. Vi skal have mange flere til at tage cyklen i stedet for bilen, og derfor skal vi gøre det lettere at være cyklist,” siger transportminister Pia Olsen Dyhr.

Til at starte med er det krydsene Gladsaxe/Hillerødmotorvejen og Mørkhøjvej/Hillerødmotorvejen i København, der skal stå model til forsøget, der gælder indtil udgangen af 2015.