Vindertegninger indsendt af 4. A fra Nykøbing Falster Realskole.

Tegnekonkurence: Vinderne er kåret

Cyklistforbundets lygte- og reflekskampagne "LYS PÅ med Ludvig" er forbi, og mere end 2000 elever deltog i den afsluttende tegnekonkurrence. Mange af tegningerne viser, hvor vigtigt det er med lys på cyklen – og hvad børnene forestiller sig der kan ske, hvis man glemmer lygterne.

Af Christina Britz Nicolaisen
11. december 2013

Svært at vælge vinderne

4. klasse fra Nykøbing Falster Realskole er blandt de 13 heldige vindere af hovedpræmier i den store tegnekonkurrence, der afslutter årets LYS PÅ med Ludvig-kampagne. Cyklistforbundets lygte- og reflekskampagne har kørt i hele november måned, og 40.000 elever fra landets 4. klasser deltog.

LYS PÅ med Ludvig sætter fokus på vigtigheden af, at huske lys og reflekser i den mørke tid. Eleverne har indsendt over 2.000 tegninger, der blandt andet illustrerer, hvad der kan ske, når man glemmer lygter og reflekser på cyklen.

”Vi har modtaget utroligt mange flotte og sjove tegninger af kampagnefigurerne Ludvig og Panda Poul med deres cykler, lygter og reflekser. Det er en stor glæde for os at se alle tegningerne, for det er tydeligt, at børnene virkelig har taget budskabet til sig. De har lært, hvor cykellygterne og reflekserne skal sidde, og de er klar over, at synlighed i trafikken er meget vigtigt for sikkerheden. Derfor har det været en meget svær opgave at udvælge årets vindere”, fortæller Cyklistforbundets kampagneleder Maria Bech.

10 klasser har vundet en discokugle og et gavekort på 1000 kr. til en klassefest, og 3 klasser har vundet cykellygter fra Reelight. 50 klasser har vundet reflekser.

Se alle vinderne her

Om LYS PÅ med Ludvig

Hvert år sætter Cyklistforbundet fokus på lygter og reflekser med kampagnen LYS PÅ med Ludvig, der gør det sjovt for børn at lære lygtereglerne og huske lys og reflekser. Formålet er, at øge børns viden om synlighed og sikkerhed i trafikken. 40.000 elever fra landets 4. klasser var tilmeldt årets kampagne, der fandt sted fra 1.-30. november. LYS PÅ med Ludvig er arrangeret i samarbejde med TrygFonden og Rigspolitiet