Powered by Cycling: Panorama er Danmarks største udviklingsprojekt inden for cykelturisme. Foto: Karl Bencke

Cyklistforbundet lancerer udviklingsprojekt

Powered by Cycling: Panorama giver bedre forhold til cykelturisterne.

Af Frits Bredal
14. november 2012

Powered by Cycling: Panorama er det største udviklingsprojekt inden for dansk cykelturisme nogensinde.  Med EU’s regionalfond som største støttegiver har Cyklistforbundet indsamlet i alt 25,2 millioner kroner. Pengene skal bl.a. bruges til bedre skiltning og nye og bedre overnatningssteder:

”Forbedringer, der gør livet lettere og sjovere for cykelturisten. F.eks. et lunt og godt sted, hvor cyklen kan stå, værktøj til cyklen, vaske- og tørrefaciliteter til tøjet, mulighed for at tjekke vejrudsigten, masser af gode tips og information om lokalområdet og guidede ture,” fortæller Cyklistforbundets projektleder Jesper Pørksen.

Det er områderne langs Vestkystruten (Nordsøruten) og den danske del af København-Berlin ruten (langs Østersøkysten), der får glæde af millionerne. Samtidig bliver der udviklet ca. 17 sløjferuter, der dels løber ad de to kystruter, dels ind i landet til seværdigheder og bycentre.

Udover de konkrete forbedringer for cykelturisterne er projektets overordnede mål at gøre cykling til et aktiv for dansk kystturisme og dermed skabe vækst i kystområderne.

”Powered by Cycling: Panorama” igangsættes her i november 2012 og løber til 31. december 2014.

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

9 kommentarer

  • Af Henrik Christoffersen 16. november 2012
    Tillykke til periferien af Danmark :)
  • Af Helge Thomsen 16. november 2012
    I Lemvigafdelingen glæder vi os selvfølgelig over udviklingen af Vestkystruten.
    Et meget problematisk stykke er strækningen mellem Fjaltring og Torsminde, hvor man kører på en 12 km. lang lige landevej med megen tung trafik bl.a. med fisk. I turistsæsonen er der mange personbiler, og den lange lige strækning gør, at der køres stærkt.
    Der er ingen cykelsti, og vi arbejder konstant på at minde myndigheder om det. Alle myndigheder kan se problemet. Pengene skal blot skaffes, og der skal laves aftale med fredningsmyndighederne, da vejen går gennem fredede fugleområder.
  • Af Svend Erik Gøttrup, Holbæk afd. 17. november 2012
    Hurra Hurra! et fint sted at begynde, men hvis der skulle blive lidt penge i overskud er netop området mellem Holbæk og Nykøbing S. et sted der kunne trænge til lidt hjælp, vi kæmper med hovedvejen mellem Holbæk og videre nordpå. Det er direkte livsfarligt at færdes her grundet Danmarks største sommerhusområder langs Sejerø bugten samt en færgeforbindelse til Jylland så hvis cykelturismen ikke skal dø i vores område er der behov for en cykelsti fra Odden færgehavn til Holbæk. Kommunerne har ingen penge til dette projekt da bilismen æder alle pengene og her er ingen ildsjæle der kæmper for dette for cyklisterne.
  • Af Jesper Pørksen, Cyklistforbundet 19. november 2012
    Hej Helge
    Tak for at gøre os opmærksomme på det kritiske stykke mellem Fjaltring og Torsminde. I projektet har vi ikke budget til cykelstier - så ville de 25 mio. kr. ikke række langt - men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke vil eller kan gøre noget. Der skal bl.a. gennemføres en rutetest af hele Vestkystruten. En manglende cykelsti på så lang en strækning trækker vurderingen af hele ruten ned. På baggrund af rutetesten vil vi sammen med den lokale partner Region Midt tage kontakt til myndighederne. Her er det også vigtigt, at vi får jer og andre lokalafdelinger på banen, sådan at vi i fællesskab kan diskutere, hvad der kan gøres for trafiksikkerheden på denne strækning.
    Hilsen
    Jesper
  • Af Jesper Pørksen, Cyklistforbundet 19. november 2012
    Hej Svend
    Tak for hurra-råbene. I Panorama-projektet drejer det sig i første omgang om de to kystruter. Vi håber dog, at den udvikling vi nu kan sætte i gang med støtte fra bl.a. Regionalfonden generelt kan være med til at kickstarte cykelturismen i Danmark, sådan at også andre kommuner kan se potentialet i at investere i gode cyklistforhold.

    Hilsen
    Jesper
  • Af Annette Pedersen 27. november 2012
    At være cykelturist kan jo også være, at leje en cykel, f.ex. hvis man er på weekendtur til København. Men for alle weekendturister, er der lige den hage, at cyklerne skal leveres tilbage til udlejeren lørdag eftermiddag, og soman tager afsted søndag aften.
  • Af Kirsten Lausvig 27. november 2012
    Mener det er et stort problem, at man ikke kan få en cykel med i toget mod syd til/fra Tyskland og dermed det øvrige Europa mod syd . I Tyskland er der megen fokus på cykelturisme, og det kunne da være, at nogle af vore nabolandes cyklister havde lyst til at besøge os og f.x. cykle ad en af de kystnære ruter, som de ikke har så mange af i Centraleuropa.
    I Tyskland kan man godt få cykler med toget, også over en landegrænse f.x. til Tjekkiet, så det fremstår som en meget dårlig reklame for Danmark som cykelland, at man ikke kan få sin cykel med ud ell. hjem, hvis man kommer fra Europa syd for Danmark
  • Af Luuk Thomsen 28. november 2012
    Superinitiativ!

    Var selv på tur omkring Limfjorden med 2 små børn sidste år og det var en stor fornøjelse. Dog trækker det ned at ruterne flere steder enten lå på meget befærdede veje eller - i den anden ende af skalaen - ikke var mere end et enkelt hjulspor igennem en grasmark. Ikke fedt når man har cykeltrailer med!

    En anden kommentar: i stedet for "sløjfer" synes jeg I skal kigge på konceptet "knudepunkter", som er opstået i Belgien og nu er udbredt til Holland. I stedet for nogle faste ruter, kan man så køre fra knudepunkt til knudepunkt og på den måde selv sammensætte sin rute. Det er simpelthen genialt. Se http://www.anwb.nl/fietsen/fietsroutes/soorten-routes,/knooppuntroutes/Knooppuntroutes.html (med Google translate kan I sikkert komme langt).

    Danmark har et kæmpe uudnyttet cykelturismepotentiale, så tillykke med dette projekt!
  • Af Eilif Olsen 9. december 2012
    HURRA HURRA og så det lange HUUUUURRRRA.
    I mange år har vi benyttes os af de danske cykelruter og synes, at de er ret så fantastiske, lige bortset fra den mangelfulde skiltning. Det er virkelig ØV.
    Så det vil glæde os meget, om der blev rettet op på dette.
    Og nu hvor vi har teknikken til at få hjælp via GPS, så kunne det være dejligt, hvis man kunne downloade de enkelte ruter til sin mobil eller cykelcomputer.