Foto: Christina Nørdam Andersen

Politiet har åbnet stelnummerregistret

Efter mange års politisk pres fra Cyklistforbundet er det nu endelig muligt at søge i politiets register over stjålne cykler

Af Lasse Skou Hauschildt
20. juni 2014

Ny app gør det muligt at søge i stelnummerregistret

Med lanceringen af den nye app "Politi", har politiet nu gjort det muligt for offentligheden at søge i registret over stjålne cykler. Åbningen af registret er en nyhed der bliver hilst meget velkommen i Cyklistforbundet, der har haft det som mærkesag i mange år.

Tilbage i maj 2013 var Cyklistforbundet bl.a. med til at lægge pres på daværende justitsminister Morten Bødskov, for at åbne registeret. I den forbindelse udtalte kommunikationschef Frits Bredal:

"Når man snakker om, at det kan koste penge at oprette et sådan register, så må man jo lige tænke på, hvad vi sparer, hvis der ikke var så mange cykeltyverier. Vi snakker hele tiden om, at vi skal være verdens bedste cykelland. Men regeringen er fuldstændig passiv over for det her problem og tænker ikke på effekten på folks begejstring for at tage cyklen, når de lige har fået stjålet den for tredje gang."

Åbningen af registret er nu en realitet og Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam udtrykker stor tilfredshed med den øgede indsats mod cykeltyverier:

"Det er en stor stopklods for hverdagscyklismen, når folk gang på gang oplever at få deres cykel stjålet. For en måneds tid siden udskrev Transportminister Magnus Heunicke en idékonkurrence om at komme cykeltyverier til livs. Nu har Politiet så åbnet for stelnummerregistret. Det viser at der en fælles vilje til at gøre noget ved problemet, hvilket vi naturligvis er meget glade for" .

Stelnummerregistret er søgbart fra den nye app "Politi" der kan downloades i Google Play og App Store.

Transportministerens idékonkurrence kan findes her.