”Stopstreger giver dårligere trafiksikkerhed," skriver mange medier i dag. Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Gør stopstreger livet farligere eller mere sikkert?

Ny rapport skaber diskussion

Af Frits Bredal
11. januar 2013

”Stopstreger giver dårligere trafiksikkerhed,” lyder overskriften i en række danske medier i dag, inklusive Radioavisen på P4.

”Hundredvis af lyskryds er bygget om for at gøre trafikken mere sikker for cyklister. Nu viser en ny rapport, at krydsene i bedste fald giver en falsk tryghed og måske endda gør trafikken farligere,” skriver dr.dk

I mange lyskryds er der indført tilbagetrukne stopstreger for at begrænse højresvingsulykker mellem biler og bløde trafikanter. Cyklistforbundets trafiksociolog og forskningskonsulent Anette Jerup Jørgensen har læst den rapport, som historien baserer sig på.

”Ifølge rapportens egne tal er der 12 procent færre personskader i uheld mellem bløde trafikanter og bilister, når stopstregen er tilbagetrukken – så på den måde har effekten været positiv,” siger Anette Jerup Jørgensen, der mener, at dagens mediehistorier har ignoreret den positive effekt i forhold til cyklister.

Til sammenligning er antallet af uheld mellem bløde trafikanter og bilister steget med 11 procent i de kryds, hvor stregen IKKE er trukket tilbage.

”Desværre har stopstregerne tilsyneladende samtidig den bivirkning, at der sker flere kollisioner mellem bilister, og det skal der selvfølgelig gøres noget ved. Men vi har brug for mere viden, før vi afskriver de tilbagetrukne stopstreger som et mislykket forsøg,” siger Anette Jerup Jørgensen.

Den omtalte rapport er udarbejdet af rådgivningsvirksomheden Trafitec. Læs rapporten [.pdf]

Hvad er dine erfaringer med tilbagetrukne stopstreger?