Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Hvorfor køre med hjelm?

Der er mange argumenter for og imod hjelm. Cyklistforbundet er imod et påbud, men vi anbefaler, at du som cyklist bruger hjelm.

Derfor anbefaler vi hjelm

Vi mener, det er sund fornuft at cykle med hjelm. Det bygger vi bl.a. på Havarikommissionens anbefaling og forskellige internationale undersøgelser:

En cykelhjelm beskytter dit hoved

”Cykelhjelme kan reducere skader på hovedet og i enkelte tilfælde betyde forskellen på liv og død.” Sådan lyder konklusionen fra den danske Havarikommission på baggrund af en undersøgelse af cyklistulykker.

Og dét er en vurdering, som understøttes af den gængse internationale forskning på området.

Cyklister kommer – desværre – oftere til skade

I forhold til andre transportformer er cyklisterne overrepræsenterede på skadestuerne.

Danmark er - heldigvis - sikkert at cykle i

Selvom der altså er en risiko forbundet med det at cykle, skal det dog i den grad nævnes, at Danmark - sammen med Tyskland og Holland - skiller sig ud som et land, der har gjort cykling til en sikker, bekvem og praktisk måde at bevæge sig rundt på.

Så der er ingen grund til ikke at sætte sig op på cyklen.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

9 kommentarer

• Af Jacob Rørdam Holm-Jørgensen 24. april 2012
    Der er ingen gode argumenter for at køre med cykelhjem, når man er voksen, da der ingen dokumentation er for at det skulle have en gavnlig effekt. Derimod er det veldokumenteret at kampagner for cykelhjelme fører til færre cyklister og dermed dårligere sikkerhed.
  • Af Jeppe Bech 19. juni 2012
    Hvad er kilden på de undersøgelser der siger at 6 af 10 hovedskader kan undgås med hjelm? De undersøgelser jeg kender siger det modsatte. I Holland cykler 0,1% af alle voksne med hjelm, og de har den bedste sikkerhedsstatistik.
  • Af Francis Nørgaard 6. juli 2012
    Undersøgelser i flere lande viser en tydelig nedgang i antallet af folk der cykler, hvis det bliver gjort lovpligtigt at bære hjelm. At vores børn er inaktive er en langt større fare end at de pådrager sig en læsion i hovedet. Det bør også diskuteres, om bilister og fodgængere bør bære hjelm, de pådrager sig nemlig flere og mere alvorlige læsioner i hovedet end cyklisterne!! Jeg mener, at fokus bør være lavere hastighed for biler i tæt befolkede områder, flere cykelstier og fodgængerovergange (lysregulerede) og flere bil-chikaner. Disse tiltag vil for alvor øge sikkerheden for vores børn og gøre det attraktivt og ufarligt at bevæge sig rundt på deres cykel.
    Kunne DCF ikke skrue lidt ned for "hjelm-retorikken", det er altså sikkert at cykle i Danmark, også uden hjelm!!
    PS. Cykelhjelme er designet til hastigheder under 20 KM/T. De beskytter ikke hjernen mod de skader som følger af hurtige vrid og stød som opstår ved en kollision med en bil.
  • Af Line Hviid, Webredaktør, Cyklistforbundet 31. juli 2012
    @Jeppe: Tallet stammer fra Norges Transport Økonomiske Institut, der dog siden har nedjusteret det til halvdelen og ikke 6 ud af 10. Du kan evt. selv læse her: http://tsh.toi.no/index.html?22352

Som du kan se, har vi netop fået lagt nye versioner af vores hjelm-tekster online, så tallene, du her refererer til, er helt væk fra artiklen nu.

Til gengæld har vi andetsteds på sitet uddybet vores holdning til hjelme, inkl. diverse henvisninger til undersøgelser o.s.v. (apropos de andre kommentarer på siden).

Man kan finde vores uddybede holdning her:

Beklager i øvrigt ventetiden for et svar - men vi har været ferieramte :o)
  • Af poul bønnelykke 22. august 2012
    Cykelhjelm er utrolig vigtig ,når man eksempelvis står på hovedet ud over styret!
    Vi er 200 medlemmer i Allerød cykelklub ,ofte ser vi , at der sker uheld ,hvor det vil være fatal uden cykelhjelm. Undertegnede har selv stået på hovedet og jeg var glad for at jeg havde cykelhjelm på.
  • Af Skeptiker 20. november 2013
    Selvom det umiddelbart giver god mening med cykelhjelme, så er der faktisk meget sparsom evidens for deres nyttevirkning. En forskergruppe har åbenbart været meget aktive proponenter for hjelme, mens stort set alle andre har forholdt sig mere skeptiske. Tjek denne gennemgang :-)
  • Af Frank Krygowski 16. januar 2014
    Before you recommend or promote helmets for bicycling, try this test:
    Would your statements of promotion apply just as well to those traveling on foot? I'm speaking of claims like "A helmet protects your head" and "...can reduce head injuries and mean the difference between life and death."

Everywhere in the world, pedestrians are killed much more frequently than bicyclists. In almost every case, pedestrians are less safe than bicyclists per km traveled. The percentage of deaths due to traumatic brain injury is equal for pedestrians and bicyclists. Thus pedestrian brain injuries impose more cost to society than those of bicyclists, and more risk to the individual. Would pedestrian helmets not help?

Therefore helmets should be promoted for pedestrians much more than for bicyclists. Continued promotion of bike helmets serves only to scare people away from bicycling and its great benefits.

Please remember, when health benefits are taken into account, it is literally safer to ride a bike than to not ride a bike. Any claim that a bike helmet is needed will probably cause some to stop cycling. It will cause net harm to society.
  • Ifølge en statistik fra 2012 så blev næsten 17.500 cyklister indberettet med personskader. Her af var hver 5. med hoved/hals læsioner. Kan en cykelhjelm minimere risikoen bare en lille smule for alvorlige skader, så synes jeg det er det værd.

Kilde: http://www.cykelpartner.dk/guide/brug-cykelhjelm-det-er-for-sent-naar-skaden-er-sket-34/
  • @ Lars Bachmann
    Du henviser til en tekst på en webshop der sælger hjelme. Hvor der ingen reference er til de tal der oplyses.