Regeringen gør det mere attraktivt at køre bil - og det sætter den danske cykelkultur under pres. Foto: Mikkel Østergaard

Nye politiske vinde blæser

LEDER/CYKLISTER: Den danske cykelkultur sparer samfundet for milliarder hvert år, og på transportområdet er Danmark et forbillede for resten af Europa. Alligevel satser den danske regering kortsigtet og visionsløst på at fremme bilismen.

Af Jette Gotsche, landsformand i Cyklistforbundet
04. januar 2016

2015 varslede nye tider for cykellandet Danmark, da regeringen gjorde op med de grønne visioner, som de sidste mange år har præget transportpolitikken.

Cykelmilliarden er brugt. En ny cykelpulje har lange udsigter. Og med besynderlig timing lige før klimatopmødet i Paris indførte regeringen med et smalt flertal lavere bilafgifter, fulgt op af en vækstpakke, der vil have 15-årige til at køre på knallert og 17-årige til at køre i bil til skole med deres forældre.

Det udfordrer den danske model på transportområdet, hvor fordelen ved at cykle frem for at tage bilen er så stor, at vi er blandt de to lande i verden, hvor der cykles mest. En model, hvor gode cykelforhold, høje afgifter på biler og en sund cykelkultur gør, at vores trængselsproblemer ikke kommer i nærheden af, hvad man ser i andre lande.

Hver gang du cykler en kilometer frem for at tage bilen, så tjener samfundet 7 kr. Det bliver til milliarder hvert år, og det sparer hundredetusindvis af ton CO2 og en masse trængsel. Og når vi for alvor skal skære ned på CO2-udledningen fra transporten – og det skal vi med 30 % i 2030 – så bliver vores cykelkultur endnu mere værd. Det er selv EU ved at indse, og derfor har man vedtaget en cykeldeklaration, som skal få flere europæere op på cyklen – med Danmark som forbillede.

Men hvis vi gør det mere attraktivt at køre bil, hvis vi tilskynder unge til at køre på knallert, hvis 17-årige skal køre i bil, så sætter vi vores værdifulde cykelkultur under pres og slækker på en styrke, andre lande misunder os for.

Det er kortsigtet, og det er visionsløst. Vi ser gerne, at danske familier får en billigere og sikrere bil, men ikke på bekostning af balancen i samfundet. Derfor vil vi i 2016 kæmpe for at genskabe balancen, så vi kan give vores cykelkultur videre til vores børn og løse de store udfordringer, der ligger lige foran os.