Coronavenlige cykellege i børnehave og skole

Mangler I ideer til sjove udendørs lege, der kan leges i en coronahverdag? Vi har samlet tre særligt velegnede cykellege til jer og jeres børn, der tager højde for afstand og hygiejne.

Cykellegene er nemme at sætte i gang i børnehaven og de mindre klasser. Det kræver bare en legeleder (en voksen), en legeplads og nogle børn med (løbe) cykler. Vi har herunder samlet tre cykellege, som er særligt velegnede i en corona-hverdag: Fange sæbebobler, Cykelstopdans og Kongens efterfølger.

Hvorfor cykelleg?

Cyklen er et oplagt redskab til at arbejde med krop og bevægelse. Cyklistforbundet har sammen med erfarne bevægelsespædagoger udviklet 20 cykellege til børn i vuggestue, børnehave og indskoling. Du kan se alle legene på Cyklistforbundet.dk/cykelleg og vælge netop de lege ud, som passer til jeres børnegruppe og omgivelser.

Tre gode cykellege til en corona-hverdag

1. Fange Sæbebobler

DET ØVER CYKLISTERNE:
At kigge op mens de cykler
At køre med en hånd
At lære navne på krops- og cykeldele

4. Cykelstopdans

At starte og stoppe
Rum- og retningsfornemmelse
At forstå og adlyde kollektive beskeder

17. Kongens Efterfølger

DET ØVER CYKLISTERNE:
At være tydelig overfor bagvedkørende cyklister
At give tegn
At have mod til at lede og vilje til at indordne sig

Brug os

Book Cykellegekorpset

Cykelleg hjælper børn til at blive cykelglade og cykelsikre børnecyklister. Book Cyklistforbundets cykellegekorps til et fagligt inspirationskursus for pædagoger og lærere eller til et sjovt børne-arrangement, der sætter fokus på børn, cykling, sikkerhed og sundhed.

Book Cykellegekorpset

Cyklen i daginstitutionen

Inspiration og viden til dig, der vil bruge cyklen og alt det, som cyklen kan give børn, i din vuggestue eller børnehave. Kom godt i gang med 'Cykelleg', vær med i 'Vi kan cykle!'-kampagnen og bliv inspireret af daginstitutioner, der bruger cyklen som pædagogisk redskab.

Sådan kan I bruge cyklen i daginstitutionen

Cyklen i skolen

Cyklen er meget mere end et dagligt transportmiddel. Vi har samlet inspiration, viden og tilbud til dig, der arbejder på en skole og gerne vil bruge cyklen og alt det, som cyklen kan, i elevernes hverdag på skolen.

Sådan kan I bruge cyklen i skolen