Stjerneholdet fra Nilpeter A/S i Slagelse vandt hovedpræmien i årets VI CYKLER TIL ARBEJDE-kampagne fra Cyklistforbundet. Præmien var en elcykel fra Gazelle til alle på holdet.

Cyklister kørte 22 gange til Månen

Over 50.000 glade cyklister deltog i maj måned i Danmarks største motionskampagne: VI CYKLER TIL ARBEJDE. På landsplan tilbagelagde deltagerne over otte millioner kilometer. Det svarer til næsten 22 gange afstanden til Månen.

Der blev cyklet rigtig langt og sparet rigtig meget CO2, da Cyklistforbundet i maj måned gennemførte kampagnen VI CYKLER TIL ARBEJDE. På landsplan cyklede de 50.037 deltagere næsten 22 gange til Månen – eller 8,4 millioner kilometer. Og de sparede kloden for over 1,1 millioner kilo CO2.

Seks deltagere fra Slagelse var også med til at gøre Danmark lidt grønnere, og de var endda så heldige, at de vandt årets hovedpræmie, som er elcykler fra Gazelle til hele holdet. De seks deltagere på 'Stjerneholdet' fra Nilpeter A/S i Slagelse fik sig en gedigen positiv overraskelse 14. juni, da Cyklistforbundet troppede op med seks funklende nye cykler.

Cyklen på recept

Formålet med Vi Cykler Til Arbejde er at få flere til cykle. Cyklen er nemlig med til at løse en række problemer. Det gælder både trængsel, klima, miljø – og ikke mindst sundhed, fortæller Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag.
”Det er så sundt at cykle, at lægerne burde udskrive det på recept. Sundhedseffekten af de mange cykelture på landsplan kan faktisk omregnes til, at virksomhederne tilsammen er blevet sparet for lige over 7000 sygedage. Det har meget stor positiv betydning på bundlinjen – både for den enkelte virksomhed og for samfundsøkonomien som helhed,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

Deltagerne i kampagnen har kunnet vinde en række præmier og trofæer ved blandt andet at deltage i 'Omvejs-onsdag', Iskonkurrence og 'Hent en kollega dag':

”Det fantastiske ved vores kampagne, Vi Cykler Til Arbejde, er, at den både er grøn, sund og sjov at være med i. Der er sparet masser af kalorier og masser af CO2 samtidig med, at deltagerne har hygget sig og haft det sjovt," siger Kenneth Øhrberg Krag.
Det sidste understreges af, at deltagerne tilsammen har bagt og spist 3.634 kager for at komme i betragtning til at vinde det såkaldte ’kagetrofæ’.

Læs mere om VI CYKLER TIL ARBEJDE

Mange vinderhold i hele landet
VI CYKLER TIL ARBEJDE er Cyklistforbundets årlige forårsklassiker, hvor cykelhold fra virksomheder over hele landet dyster om rejser, cykler, oplevelser og andre præmier. Det handler ikke om at cykle hurtigst eller længst, men om at have det sjovt med kollegaerne og få en sundere hverdag med den daglige cykeltur. Derfor findes vinderne ved lodtrækning.
Der er uddelt præmier til en række vinderhold og deltagere forskellige steder i Danmark. Fx Bedste Holdnavn, Årets Holdkaptajn, Årets Debutant og Hent en kollega dag. Deltagerne cykler i hold på 4-16 deltagere, og hver cykeldag tæller som et lod i lodtrækningen om præmierne. Se oversigt over alle præmier og vindere på www.vcta.dk/vindere.Her lidt fakta om dette års veloverståede kampagne:

Fakta
50.037 deltagere fordelt på 5.517 cykelhold fra 2.636 virksomheder i hele landet cyklede med i kampagnen
De har sammenlagt cyklet 8,4 millioner km
De har tilsammen siddet i sadlen 580.000 cykeldage
De har sparet sig selv og samfundet for 7.018 sygedage
De har sparet klimaet for 1,1 millioner kg CO2
Den samfundsøkonomiske gevinst er næsten 60 millioner kroner
De cyklede samlet set 22 gange til Månen eller 210 gange rundt om jorden
VI CYKLER TIL ARBEJDE har været arbejdspladsernes årlige motionskampagne lige siden 1998.
Elcyklerne er sponseret af Gazelle.

Medlemsfordele

Som medlem af Cyklistforbundet får du rabatter, indflydelse, medlemsmagasin og juridisk bistand ved en cykelulykke.

Se alle medlemsfordele

Alt om cykling

Gode cyklistguides

Gør din cykel forårs- og vinterklar. Tjekliste til køb af elcykel. Lær dit barn at cykle. Sæt hjelmen rigtigt. Og meget mere. Vi har guiden.

Se alle vores guides

Støt cykelsagen

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.