Cyklistforbundet henter ny direktør fra Kræftens Bekæmpelse

Cyklistforbundets nye direktør Kenneth Øhrberg Krag kommer med en stærk baggrund inden for civilsamfundssektoren, hvor han har mere end 15 års erfaring som leder og direktør.

Danmark har brug for flere cyklister, og danske cyklister har brug for bedre forhold. Det er udgangspunktet for den udvikling, som Cyklistforbundets nye direktør, Kenneth Øhrberg Krag, har sagt ja til at arbejde for.

Landsformand i Cyklistforbundet, Jens Peter Hansen, siger i den anledning:

- Cykling er samfundets schweizerkniv, der i langt højere grad bør udnyttes til at forbedre fysisk og mental sundhed, reducere trængsel på vejene og nedsætte transportens klimaaftryk. Der er enorme samfundsmæssige gevinster ved, at flere cykler mere, og Cyklistforbundet vil som almennyttig organisation fortsat presse på for at få de cykelvenlige beslutninger, der skal til for at gøre cyklen til et attraktivt alternativ til bilen i langt flere situationer end i dag. Kenneth Øhrberg Kragh er den helt rigtige person til at accelerere den udvikling, til at vækste Cyklistforbundet og til at sikre, at vi som organisation lokalt og nationalt fremmer udviklingen mod et grønnere, sundere og sjovere Danmark.

Kenneth Øhrberg Krag tiltræder den 1. november. Han har senest siddet som markedschef i Kræftens Bekæmpelse med ansvaret for partnerskaber og fonde og umiddelbart før det henholdsvis ti år som direktør i Danske Hospitalsklovne og fire år i Røde Kors som fundraisingchef.

Kenneth Øhrberg Krag siger:

- Jeg har en meget stor respekt for Cyklistforbundets indsats og resultater. Det er et godt udgangspunkt for at være ambitiøs både i forhold til at styrke Cyklistforbundet som en stærk folkelig organisation og til at fremme cykel-agendaen politisk. Cyklen kan bruges til at styrke folkesundhed, den grønne omstilling og til at sikre bedre byer med mindre trængsel og bedre fremkommelighed for alle. Jeg glæder mig til at komme i gang med arbejdet og ikke mindst til at nå i mål med de helt aktuelle mærkesager.

Cyklistforbundet har udpeget fire lovændringer, som det nye Folketing bør gennemføre for at vende udviklingen med stadig mindre cykling i Danmark. Det drejer sig om et 1,5 meters afstandskrav, når biler overhaler cyklister på landeveje; en fjernelse af de skattemæssige barrierer, som virksomheder oplever i forhold til at bakke op om cykling; nemmere adgang for kommuner til at indføre 30/40 km/t-zoner i byområde med mange cyklister og fodgængere samt en cykelvenlig revidering af færdselsloven.

Kenneth Øhrberg Krag overtager efter den hidtidige direktør Klaus Bondam, der ønskede at koncentrere sig om sit kandidatur til Folketinget for Radikale Venstre.

Læs også

5. oktober 2022

Cyklistforbundet vil have Færdselsloven skrevet om

”Det er Cyklistforbundets opfattelse, at den aktuelle færdselslov begrænser cyklisters tryghed, fremkommelighed og sikkerhed. Vi ønsker en cykelvenlig revision af loven,” siger Jens Peter Hansen, der er landsformand i Cyklistforbundet.

Det mener Cyklistforbundet

Se, hvad vi mener om cykelhjelm, elcykler, cykelparkering, trafiksikkerhed for cyklister og andre aktuelle emner.

Se Cyklistforbundet mener

Meld dig ind i Cyklistforbundet

Vælg mellem et almindeligt medlemskab, et digitalt medlemskab for unge, et hustandsmedlemskab, et seniormedlemskab, et gavemedlemskab og et firmamedlemskab.

Meld dig ind