Der er masser af cykelleg og fællesskab til alle børnehavebørn i årets Vi Kan Cykle!-kampagne.

Nu kan I tilmelde jeres børnehave til Vi Kan Cykle!

Børnehavealderen er en god alder at lege cykelglæde og cykelfærdigheder ind. Cyklistforbundet og Østifterne inviterer alle landets børnehaver med i den gratis kampagne Vi Kan Cykle!, der kører hele maj.

Mange voksne husker suset i maven første gang, hvor man uden hjælp selv trådte i pedalerne og selv kontrollerede styret. Det er følelsen af at hoppe selvsikkert op på cyklen, som Cyklistforbundet sammen med Østifterne ønsker at give videre til børn i børnehaver over hele landet.

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger:

- Vi vil gerne invitere alle børnehavebørn op på cyklen. Det er på ingen måde for tidligt at begynde med cyklen og cykelleg. Tværtimod. Det er en god alder at lege cykelglæde og cykelfærdigheder ind, siger han.

Tilmelding og info på ViKanCykle.dk. Tilmeldingsfrist er 7. april, hvis man ønsker at modtage kampagnens materialer i fysisk form. Ved senere tilmelding kan materialerne downloades fra kampagnens website.

Masser af leg og fællesskab

Omdrejningspunktet i kampagnen er de særlige guides til cykelleg, som børnehaverne får adgang til efter tilmelding. Cykelleg er velkendte børnelege som ’Stopdans’ og ’Fange sæbebobler’ flyttet over på cykel.

Årets kampagne indeholder to nye lege, Kongens Efterfølger og Cykeljunglen, der især har fokus på sociale relationer og på at styrke fællesskabet børnene imellem.

Vi Kan Cykle! støttes af Østifterne, der ønsker at bidrage til at få flere glade børnecyklister i hele landet.

Direktør i Østifterne Lars Suhr Olsen siger:

- I Østifterne har vi fokus på at støtte det enkelte menneske i at kunne skabe et godt liv af egen kraft. Det at kunne transportere sig selv rundt er et element i dette, og her er cyklen nærmest uundværlig for børn og unge.

Borgmestre bakker op

For mange kommuner er det en prioritet at få børn op på cyklen og godt i gang med et aktivt cykelliv fra en tidlig alder. 21 kommuner har sagt ja til at blive samarbejdskommune på årets kampagne og på forskellig vis bakke aktivt op om budskab og indsats.

Årets samarbejdskommuner er: Aalborg Kommune, Billund Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Frederiksberg Kommune, Helsingør Kommune, Herning Kommune, Hjørring Kommune, Holbæk Kommune, Hørsholm Kommune, Langeland Kommune, Lejre Kommune, Mariager Fjord Kommune, Randers Kommune, Rebild Kommune, Ringsted Kommune, Roskilde Kommune, Skanderborg Kommune, Sønderborg Kommune, Vejen Kommune, Vejle Kommune og Viborg Kommune.

Vær med i Vi kan cykle!

Vi inviterer alle børnehaver med i maj-kampagnen 'Vi kan cykle!', hvor børn leger sig til at blive sikre på cyklen.

Læs mere om kampagnen

Du kan støtte cykelsagen på mange måder

Støt med valgfrit enkeltbeløb. Bliv medlem. Bliv firmamedlem. Du kan blive en del af cykelsagen og støtte Cyklistforbundets arbejde på mange måder.

Se hvordan du kan støtte
Foto_Mikkel Østergaard

Book Cykellegekorpset

Gode vaner skal grundlægges tidligt. Vores cykellegekorps hjælper børn til at blive glade og sikre børnecyklister.

Book Cykellegekorpset