Få flere elever i cykelsadlen med værktøjskassen

Cyklistforbundet har i regi af videns- og innovationsprojektet Unges transportvaner, 2022 udviklet en værktøjskasse målrettet gymnasier med ti konkrete tiltag, der kan styrke de unges motivation til at cykle mere i hverdagen.

I værktøjskassen finder du inspiration til, hvordan I kan inddrage cyklen i gymnasielivet. Her er ideer til både små og større initiativer. De kan bruges, som de er - eller de kan inspirere til at tænke videre og udtænke egne initiativer.

Her på siden får du en forsmag på de ti ideer. Alle ideer kan skaleres op og ned, så de kan tilpasses jeres gymnasium og jeres hverdag. Download hele værktøjskassen her og få den fulde beskrivelse af, hvordan hver enkelt ide kan foldes ud.

• Bilfri dag

Ideen: Arranger en bilfri dag på skolen, hvor parkeringspladsen spærres af og alle opfordres til at cykle eller tage offentlig transport til skole. Alle, der ankommer med cykel, tog eller bus, bliver belønnet med kaffe, kakao eller en bolle.

• Fast Track

Ideen: Lav en Fast Track-kø i kantinen til alle de elever, der cykler til skole. Gør det én dag eller en hel uge. Den hurtige kø giver en mærkbar fordel til cyklisterne.

• Lotteri

Ideen: Lav et lotteri med præmier til dem, der cykler. Man får et lod for hver dag, man cykler til gymnasiet. Til slut trækkes en eller flere vindere, som får en præmie, f.eks. en gratis sandwich i kantinen.

• Idrætsdag

Ideen: Lad cyklen indgår i Idrætsdagen. Eleverne kan cykle til og fra idrætspladsen, og cyklen kan indgå i fx stafetløb eller "ringridning" med cykler.

• Værksted

Ideen: Indret et rum på skolen til cykelværksted. Det kan være et lokale på skolen eller et skur i nærheden af cykelstativerne. Gør det nemmere at fikse og vedligeholde cykler med hjælp fra skolens cykelentusiaster.

• Pumpe

Ideen: En flad cykel ødelægger cykelglæden. Etablér en pumpestation til cykler på skolen, og gør det nemmere for dem, der cykler, at få pumpet cyklen, når den er flad.

• Skabe

Ideen: Når man cykler til skole, bærer man rundt på en masse ekstra ting. Lav nogle store garderobeskabe, som er gratis for de cyklende elever, så de ikke skal slæbe rundt på cykelhjelm og tungt overtøj fra time til time.

• Podcast

Ideen: Lav en cykel-podcast med en klasse eller en gruppe elever. Podcasten kan bruges til at give eleverne en pause fra hverdagens pres eller til at vise dem rundt i et spændende område af byen. Hør et eksempel her

• Undervisning

Ideen: Inkluder cyklen i den eksisterende undervisning i fx matematik, samfundsfag, dansk, historie, fysik eller kemi og mind på den måde eleverne om cyklen.

• Vi Cykler til Uddannelse

Ideen: Deltag i Cyklistforbundets kampagne 'Vi Cykler til Uddannelse' (VCTU), hvor klasser og gymnasier kan konkurrere mod hinanden, se hvor langt, de kan cykle på en uge, hvor meget CO2 de sparer og vinde fede præmier.

Cyklistforbundet har undersøgt unges cykelvaner

Værktøjskassen er udviklet på baggrund af Cyklistforbundets kvalitative undersøgelse Cykelturen til gymnasiet, der afdækker de fordele og ulemper ved cyklen, som gymnasieelever oplever på turen til gymnasiet sammenlignet med at tage bilen. Undersøgelsen er en del af videns- og innovationsprojektet 'Unges Transportvaner', som Cyklistforbundet gennemførte i 2022-2023.

Værktøjskassen er udarbejdet i tæt samarbejde med fagpersoner, gymnasieelever og gymnasielærer.

Læs mere om projekt og undersøgelsen her

Læs også

Alt om cykling

Viden og værktøjer

Cyklistforbundet udvikler løbende værktøjer til kommuner og skoler, der ønsker at arbejde med cykelfremme. Cyklistforbundet gennemfører også undersøgelser, der giver ny viden til arbejdet med cykelfremme. Find det hele her.

Gå til Viden og Værktøjer

Aktuelt

Du kan følge cykelsagen på vores sociale medier, nyhedsbreve og i magasinet Cyklister.

Se hvor du kan følge cykelsagen

Støt cykelsagen

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.