Lær dit barn at cykle sikkert til skole

Den daglige cykeltur er kilde til oplevelser, frihed og sundhed. Få vores fem råd til at lære dit barn at cykle sikkert til skole. Du får også bonusguiden 'Find den sikreste cykelrute til skole'.

1) Start tidligt

Sørg for at cykle med dit barn, før det begynder i skole. Lær barnet tidligt, hvordan man skal orientere og opføre sig i trafikken. Jo mere tid du og dit barn cykler sammen i trafikken, desto hurtigere bliver barnet i stand til at beherske cyklen og overskue trafikken på egen hånd.

2) Find de sikre skoleveje

Find den sikreste skolevej, som dit barn altid skal følge. Det kan du læse meget mere om i bonusguiden 'Find den sikreste cykelrute til skole' længere nede.

Vælg den sikreste rute – ikke den hurtigste. Du kan evt. koordinere med andre forældre fra klassen, så børnene ikke får forskellige bud på den sikre vej.

Lav klare aftaler med dit barn om, hvor han/hun må cykle. Også efter skoletid, ved besøg hos kammerater osv.

3) Øv jer sammen - og hyg jer

Kør den valgte rute igennem med børnene. Flere gange. Sørg også for at cykle med dit barn i hvert fald det første skoleår. Børnene vil gerne cykle.

Gør cykelturen til skole til en hyggestund med dit barn. At cykle er også en måde at finde sin balance og overvinde små forhindringer som fx regn og blæst.

4) Vær en god rollemodel

Som forælder har du afgørende betydning for dit barns cykelvaner. Hvis du selv cykler til arbejde, og hvis du selv engagerer dig i dit barns skolecykling, vil det have stor effekt. Gode cykelvaner, der holder livet igennem, grundlægges tidligt.

5) Lad dig ikke friste af bilen

Hold fast i cyklen også de morgener, hvor bilen frister. Tal med skolen om, hvordan man kan inspirere andre forælde til også at cykle til skole regelmæssigt.

Bonusguide: Find den sikreste cykelrute til skole

Skolestart er en god anledning til at kigge familiens transportvaner efter i sømmene - og sadle om fra bil til cykel. Men hvordan kommer børn og forældre bedst og mest sikkert til og fra skole på cykel? Vi guider her.

Inden I går i gang med ruteplanlægningen, er der nogle tommelfingerregler, der er gode at kende:

• Den korteste rute er ikke nødvendigvis den sikreste.

• Vælg så vidt muligt en rute med cykelsti.

• Kryds vejen steder, hvor der tages hensyn til cyklister, f.eks. ved fodgængerfelt og lyskryds.

• Start med at gå eller cykle ruten med dit barn, mens I taler om vigtige steder, der kræver ekstra opmærksomhed, fuldt stop eller andet. Gentag gerne dette flere gange inden barnet cykler selv.

• Tag hjemmefra i god tid, så I ikke oplever stress og jag.

Sikker cykelrute - sådan finder du den

• Skriv skolens adresse i søgefeltet på Googles kort, klik på rutevejledning og vælg cykelikonet, så kortet viser cykelstier og cykelvenlig infrastruktur (bemærk, at alle cykelstier er ikke nødvendigvis registreret)

• Udfyld jeres hjemadresse og se ruteforslaget

• Hvis knappenålene på kortet ikke passer (hvis de ikke rammer hjemmet eller skolen præcist nok), kan du flytte dem med musen

• Vælger Google at foreslå en anden rute, end den, du havde i tankerne, kan I trække i ruten, til den ligger på den rigtige vej. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skyldes det formentlig, at Google ikke kender alle stier

• Hvis I ikke kender vejene på ruteforslaget, kan I trække den lille gule mand i skærmens nederste højre hjørne hen på ruten – så kommer I ned på gadeniveau, og I kan se, om der fx er cykelsti.

Når du er tilfreds med ruten, er det tid til at teste den til fods eller på cykel. Du kan evt. starte med at teste ruten alene, og derefter cykle turen med dit barn de næste gange. Hvis der er store veje eller utrygge kryds, er det en oplagt mulighed for at tale med barnet om, hvad man skal passe på - og hvordan man mest sikkert kommer gennem knudepunkterne.

Sæt hjelmen rigtigt

Børn og voksnes cykelhjelm skal sidde rigtigt for at virke. Vi viser dig hvordan.

Håndtegn på cykel

Giv tegn, når du drejer eller standser. Det er god stil, at vise hvad du gør - og det hjælper med få trafikken til at glide nemmere og mere sikkert.

Gør cyklen klar med dit barn

Gør børnecyklen klar sammen med dit barn. Der skal ikke meget til. Vi giver fire simple råd.

12. april 2019

Fra to familiebiler til én ladcykel

Tidligere havde familien to biler. Nu er begge biler nu solgt og skiftet ud med en el-ladcykel.

Læs historien

Frivillighåndbogen

Skal det være nemmere at cykle der, hvor du bor? Med vores håndbog kommer du godt i gang med frivilligt arbejde og med at gøre en forskel.

Se håndbog til frivilligt arbejde

Det arbejder vi for

Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sund og bæredygtig verden med cyklen som løftestang.

Læs Cyklistforbundets manifest