Kom godt i gang med cykelleg

Cyklen er et oplagt redskab til at arbejde med krop og bevægelse. Der er masser af motorik i at lære at styre sådan en cykel, og børn kan allerede fra 2-årsalderen begynde at øve sig på en løbecykel.

Det første skridt til at kickstarte cykelglæden og blive en sikker børnecyklist er 'cykelleg'. Konceptet, som Cyklistforbundet har udviklet sammen med erfarne bevægelsespædagoger, kan bruges af både forældre, pædagoger og lærere.

Cykellegene er nemme at sætte i gang og kan tilpasses til børnenes alder og kunnen. At kunne cykle øger børns selvværd og selvtillid, og cykelleg har masser af udfordringer til både førskolebørn, børn i indskolingen og børn på mellemtrinet.

Til dig, der er pædagog: Cykelleg handler om mere end at lære børn at cykle. Cykelleg styrker børns udvikling både fysisk, psykisk, kognitivt og socialt. Derfor kan du som pædagog bruge cykelleg til at arbejde med de seks pædagogiske læreplanstemaer for vuggestuer og børnehaver. 'Cykelleg' giver fx rig mulighed for at arbejde med sociale kompetencer og sprog: Legene lærer børnene at tage hensyn til hinanden og mindsker konflikter mellem børnene.

Hvem kan du lege cykelleg med?

• Cykelleg henvender sig primært til børn i alderen 2-12 år

• Større børn med dårlig udviklet motorik vil også få gavn af cykellege

• Både pædagoger, lærere og forældre kan lege cykelege med deres børn.

Sikre cyklister starter med cykelleg

Et barn, der er optaget af at holde balancen og holde fødderne på pedalerne, er ikke klar til at blive sluppet ud i trafikken, hvor det skal kunne koncentrere sig om, hvad der sker omkring det.

Men kan man først fange sæbebobler og lave ringridning på cyklen, har man overskud til at holde øje med de andre trafikanter. Med cykelleg træner barnet balance, afstands- og fartbedømmelse, rum- og retningssans og forskellige manøvrer på cyklen - uden at opdage det, fordi det er ren leg.

At blive sikker på en cykel kommer ikke af sig selv. Det kræver øvelse. Har du prøvet, at den traditionelle cykeltræning med kosteskaftet går i hårknude til stor frustration for alle? Brug cykelleg i stedet.

Lad os komme i gang

Herunder finder du alle vores cykellege. Vi har inddelt legebeskrivelserne i fire kategorier: Motorik, fangelege, kognition og samspil.

Klik dig frem til den eller de lege, som du gerne vil lege. Du kan også se videoer med en legeinstruktør, der viser, hvordan legene kan leges, og du downloade Cyklistforbundets bog '20 cykellege - mere sjov cykeltræning for alle børn'.

Legebeskrivelserne er tænkt som inspiration. Vi anbefaler, at du som legeleder overvejer hvilke lege, der fungerer bedst for jeres børn med de fysiske rammer og rekvisitter, som I har til rådighed. Måske kan du også blive inspireret til at opfinde jeres egne varianter eller helt nye lege!

Rigtig god fornøjelse.

Motorik

Træn motorikken, mens børnene fanger sæbebobler, laver bremsespor eller tager på cykelsari.

Se de syv motorik-cykellege

Fangelege

De fleste børn elsker fangelege. Bring velkendte fangelege med op i cykelsadlen og gør dem cykelsikre.

Se de seks fangelege-cykellege

Kognition

Legene udfordrer hukommelse og evnen til at orientere sig hos børnene.

Se de to kognitionscykellege

Samspil

Vi færdes sjældent alene i trafikken. Lær børn at samarbejde og være opmærksomme på hinanden.

Se de fem samspils-cykellege

Video: Sådan kan I lege cykellegene

Se med, når vores cykellegeinstruktør Balder Brøndsted viser eksempler på legene:

Sæbebobler

Kanonkongen Sænker Skibe

Æblerov

Poste Breve

Cykelstopdans

Navnestafet

Kildedillen

Kongens Efterfølger

Cykellegebogen '20 cykellege - mere sjov cykeltræning for alle børn'

Vi har samlet alle legene i en downvenlig version af vores bog '20 cykellege - mere sjov cykeltræning for alle børn'. Her kan du også se, hvordan legene kan enten forenkles eller udvikles, og hvordan man kan lege forskellige variationer af legene.

Hent Cyklistforbundets cykellegebog her (pdf)

Brug cykelkorpset og cykellegebanerne

• Book Cyklistforbundets Cykellegekorps
    Cykellegekorpset kan bookes af fx kommuner, blogforeninger og organisationer. Læs mere her

Læs også

Støt cykelsagen

MobilePay. Medlemskab. Firmamedlemskab. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for cykelsagen på mange måder.

Se hvordan du kan støtte

Vores sociale medier

Følg med i cykelsagen. Du finder os på Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn.

Følg cykelsagen på sociale medier

Til forældre

Du kan gøre meget for at hjælpe dit barn godt i gang med at cykle. Vi har samlet vores bedste råd til cykeltræning, guides og cykellege.

Gå til forældrehjørnet