Leg med i Vi kan cykle!

At blive cykelsikker er første skridt på vejen mod at blive cykelglad og trafiksikker børnecyklist. I børnehavekampagnen Vi kan cykle! leger børn sig til at blive sikre på cyklen gennem sjove cykellege.

Vi inviterer børnehaver over hele landet til at cykle med i Vi kan cykle! Kampagnen kører hvert år i maj måned. I får spændende materialer og inspiration, der er lige til at gå til, så I kommer godt i gang med at lege cykellege hos jer. Tilmeldingen til Vi kan cykle! 2023 åbner til februar.

Hvad er cykelleg?

Vi kan cykle! er bygget op omkring Cyklistforbundets koncept Cykelleg, der er udviklet af erfarne bevægelsespædagoger og målrettet institutioner. Når I leger cykellege som ”10 vågne cyklister" og "Cykeldjævlen”, træner børnene balance, rum- og retningssans og vigtige cykelfærdigheder som at kunne bremse, bedømme afstande, række hånden ud og dreje hovedet - færdigheder, som er afgørende for at blive en glad og cykelsikker børnecyklist. Samtidig oparbejder børnene en masse personlige og kognitive egenskaber – og har det sjovt!

De tilmeldte børnehaver får spændende materialer, der gør det nemt at bruge cykellegene til at lave sjov cykeltræning og bruge cykelleg til at arbejde med læreplanstemaerne.

Over 430 børnehaver var tilmeldt kampagnen i 2022. Se hvem der legede med her.

Cykelleg og læreplanstemaer

Når børnene leger cykellege, er alle sanser i brug, for børnene skal forholde sig til hinanden og samarbejde, mens de kører rundt imellem hinanden på cykel. Det giver selvtillid og selvværd, når barnet oplever, hvordan det gradvist bliver bedre til at mestre cyklen og løse opgaverne. Det betyder, at I kan bruge cykelleg og Vi kan cykle! til at arbejde med de pædagogiske læreplanstemaer og styrke en række forskellige personlige, sociale og kognitive kompetencer hos børnene.

Udover vores super kompetente bevægelsespædagoger, der udvikler cykellegene til kampagnen, har vi fra 2022 tilknyttet et advisory board, der skal hjælpe med at forankre kampagnen endnu bedre. Se medlemmerne af vores advisory board her.

2 x video

Hør pædagog Stine Damsgaard Mortensen fra børnehaven Julsøhaven i Silkeborg fortælle, hvorfor de arbejder med cykelleg, og se instruktionsvideoen om cykellegen "Cykelstopdans" nedenfor.

Cykelleg er sjov cykeltræning

Det skal børn kunne for at være klar til at bevæge sig ud og øve sig i trafikken:

• Holde balancen

• Bremse sikkert

• Se til siden og tilbage uden for meget slinger

• Løfte hånden fra styret og give tegn

Tak til Østifterne for at støtte Vi kan cykle!

• Mange voksne husker suset i maven første gang, hvor man uden hjælp selv trådte i pedalerne og selv kontrollerede styret. Det er følelsen af at hoppe selvsikkert op på cyklen, som Cyklistforbundet sammen med Østifterne ønsker at give videre til børn i børnehaver over hele landet. Når børnene får gode cykeloplevelser, vil lysten og glæden ved at cykle oftere følge dem resten af livet.

Læs også

Book Cykellegekorpset

Cykelleg hjælper børn til at blive cykelglade og cykelsikre børnecyklister. Book Cyklistforbundets cykellegekorps til et fagligt inspirationskursus for pædagoger og lærere eller til et sjovt børne-arrangement, der sætter fokus på børn, cykling, sikkerhed og sundhed.

Book Cykellegekorpset

Idekatalog: cykellegebaner

Cykellegebaner er en helt ny type byrum, hvor børn kan lege cykelfærdigheder ind. Vi styrker børnecykelkulturen med cykellegebaner og idékatalog til kommunerne.

Læs mere om cykellegebanerne