Leg med i Vi kan cykle!

At blive cykelsikker er første skridt på vejen mod at blive cykelglad og trafiksikker børnecyklist. I børnehavekampagnen Vi kan cykle! leger børn sig til at blive sikre på cyklen. Kampagnen kører næste gang til maj. Tilmeldingen åbner primo 2021.

Vi inviterer børnehaver over hele landet til at cykle med i Vi kan cykle! Det er gratis at deltage, og I får spændende materialer og inspiration, der er lige til at gå til, så I kommer godt i gang med at lege cykellege hos jer.

'Vi kan cykle!' er bygget op omkring Cyklistforbundets koncept 'Cykelleg', der gør cykeltræning til en sjov aktivitet for pædagoger og børn. I kan skræddersy jeres deltagelse, så det passer til lige præcis de behov og muligheder, som I har i jeres institution. I bestemmer selv, hvor mange dage I vil cykle, hvilke cykellege I vil lege, og hvor mange børn, der skal cykle med.

Bliv samarbejdskommune på Vi kan cykle!

Tilmelding

Det er den enkelte institution, som tilmelder sig kampagnen. Link til tilmelding til næste års kampagne åbner her til januar.

Få automatisk besked, når tilmeldingen åbner: Tilmeld jer kampagnens nyhedsbrev.

Hvad er cykelleg?

Når I leger cykellege, træner børnene vigtige cykelfærdigheder som at kunne bremse, bedømme afstande, række hånden ud og dreje hovedet - færdigheder, som er afgørende for at blive en glad og cykelsikker børnecyklist.

Cykelleg og læreplanstemaer

Når børnene leger cykellege, er alle sanser i brug, for børnene skal forholde sig til hinanden og samarbejde, mens de kører rundt imellem hinanden på cykel. Det giver selvtillid og selvværd, når barnet oplever, hvordan det gradvist bliver bedre til at mestre cyklen og løse opgaverne. Det betyder, at I kan bruge cykelleg og Vi kan cykle! til at arbejde med de pædagogiske læreplanstemaer og styrke en række forskellige personlige, sociale og kognitive kompetencer hos børnene.

2 x video

I de to videoer herunder præsenterer vi en cykelleg og interviewer pædagoger om at bruge cykellege som et redskab, der understøtter det pædagogiske arbejde.

Cykelleg er sjov cykeltræning

Det skal børn kunne for at være klar til at bevæge sig ud i trafikken:

• Holde balancen

• Bremse sikkert

• Se til siden og tilbage uden for meget slinger

• Løfte hånden fra styret og give tegn

Tak til Østifterne for at støtte Vi kan cykle!

• Mange voksne husker suset i maven første gang, hvor man uden hjælp selv trådte i pedalerne og selv kontrollerede styret. Det er følelsen af at hoppe selvsikkert op på cyklen, som Cyklistforbundet sammen med Østifterne ønsker at give videre til børn i børnehaver over hele landet. Når børnene får gode cykeloplevelser, vil lysten og glæden ved at cykle oftere følge dem resten af livet.

Læs også

Foto_Mikkel Østergaard

Book Cykellegekorpset

Gode vaner skal grundlægges tidligt. Vores cykellegekorps hjælper børn til at blive glade og sikre børnecyklister.

Book Cykellegekorpset

Idekatalog: cykellegebaner

Cykellegebaner er en helt ny type byrum, hvor børn kan lege cykelfærdigheder ind. Vi styrker børnecykelkulturen med cykellegebaner og idékatalog til kommunerne.

Læs mere om cykellegebanerne

Bliv samarbejdskommune

Som samarbejdskommune på Vi kan Cykle! hjælper I os med til at udbrede kendskabet til kampagnen blandt kommunens institutioner