Børn og cykling

Cyklistforbundet mener, at forældre, daginstitutioner, skoler og kommuner bør arbejde sammen om at skabe rammerne for, at børn lærer at cykle så tidligt som muligt.

Jo tidligere børn lærer at cykle, desto mere sikrer bliver de som cyklister, og det vil komme dem til gode hele livet. Cyklistforbundet anbefaler, at forældre, daginstitutioner, skoler og kommuner arbejder sammen om at skabe rammerne for, at børn lærer at cykle så tidligt som muligt.

Gode vaner fra den tidlige barndom følger naturligt med ind i ungdomsårene og i voksenlivet. Det har stor betydning, at børn tidligt har fået grundlagt en glæde ved bevægelse og fysisk aktivitet, når stillesiddende aktiviteter senere begynder at fylde mere i børnenes dagligdag.

Cykeltræning fra toårsalderen

For de to- til fireårige kan en cykel uden pedaler være et godt sted at starte. Her lærer børnene at finde balancen og fornemme, hvordan man cykler. Fra løbecyklen er der ikke langt til den rigtige cykel - ofte kan støttehjul og kosteskaft springes over.

Øvelse gør mester

Det kræver øvelse at blive en trafiksikker cyklist. Trafik- og cykellegepladser er gode steder at træne cykelsikkerhed og trafiksikkerhed. Det kan være skræmmende at lade sine små poder færdes i trafikken - men gør det alligevel. Det skærper færdselssansen at være herre over eget styr, og det giver god motion.

Hvornår er barnet trafiksikkert?

Før barnet kommer med ud i trafikken, skal det have lært:

• At holde balancen på cyklen ved forskellige manøvrer

• At bremse sikkert

• At orientere sig og give tegn uden for meget slinger.

Barnet skal kunne fastholde opmærksomheden over en længere periode og i skiftende situationer. Hvis der opstår uventede hændelser eller forstyrrelser, skal barnet hurtigt kunne vende tilbage til det oprindelige fokus på trafikken. Barnet skal kunne opfatte sig selv som en del af en helhed og overskue mange slags trafikanter, der handler individuelt, men i relation til hinanden.

For at kunne tage de rigtige beslutninger, skal barnet kunne sætte sig i andres sted, f.eks. ’Jeg har set bilen, men det er ikke sikkert, chaufføren har set mig’. Når barnet udviser færdigheder på disse områder, så vurder, om der stadig er overskud til fx at tale sammen eller synge en sang. Overskuddet er det beredskab, der skal til for at klare det uventede.

Hvornår kan barnet cykle alene?

Færdselsloven siger, at børn over 6 år må cykle alene. Men man kan ikke regne med, at børn kan cykle sikkert i trafikken, før de er 10-12 år. Først da kan de bedømme andre trafikanters hastighed og hensigt og beslutte, hvad de selv skal gøre i vanskelige situationer. Mange børn kan dog tidligere begynde at cykle alene på udvalgte steder, fx ad stier til skolen.

Det er forældrenes ansvar at vurdere barnets modenhed og erfaring samt vejens sværhedsgrad. En god ide er at lade barnet være fører, når man cykler sammen. Så får barnet øvelse i at vurdere trafikken - og barnet viser selv, hvornår det er parat til at færdes alene i trafikken.

Når dit barn skal til at cykle på egen hånd, skal du give det nogle klare regler:

• Find den sikreste skolevej, som barnet altid skal følge.

• Lav klare aftaler med barnet om, hvor det må cykle. Også efter skoletid. Lær evt. barnet at stå af cyklen og trække gennem fodgængerfeltet, når det skal over en vej. Det er nogle steder mere overskueligt.

Tag cyklen til skole fra første dag

Næsten alle børn i Danmark har lært at cykle, før de starter i skole. Nogle få km på cykel er overkommeligt, så mange børn kan cykle til skole allerede i 0.-klasse. Er der langt til skole, kan man måske cykle til bussen eller toget - en lille cykeltur er bedre end slet ingen. Men det er vigtigt, at de mindste har en voksen med, når de cykler i trafikken.

Cyklistforbundet anbefaler: Cykeltræning

• Start cykeltræningen på en legeplads eller på stier og lukkede veje

• Tegn en bane op med kridt og få barnet til at cykle lige ud, dreje og stoppe

• Kig godt på dit barn undervejs, da der er stor forskel på, hvad børn kan

• Vær tålmodig - brug eventuelt en ferie, så I har god tid,for øvelse gør mester

Cyklistforbundet anbefaler: I trafikken

• Lad barnet være fører, når I cykler sammen, så barnet kører foran dig og bestemmer farten, og du kan holde øje med dit barn

• Tal med barnet om færdselsregler og trafiksituationer

• Tag stilling til, hvor dit barn må færdes på cykel

• Sørg for at dit barns cykel er ordentligt vedligeholdt

• Husk at den korteste rute ikke nødvendigvis er den sikreste.

Holdningspapiret er vedtaget af Cyklistforbundets landsmøde 2016.

Alt om cykling

Cykelleg: Kom godt i gang

Brug cykellege til at kickstarte cykelglæden og hjælpe børn til at blive glade og sikre børnecyklister. Er du forælder, pædagog eller lærer - vi hjælper dig godt i gang.

Kom godt i gang med cykelleg

Alt om cykling

Sæt hjelmen rigtigt

Børn og voksnes cykelhjelm skal sidde rigtigt for at virke. Vi viser dig hvordan.

Læs guiden

Brug os

Alle børnehaver: Nu kan I tilmelde jer Vi kan cykle!

At blive cykelsikker er første skridt på vejen til at blive cykelglad og trafiksikker børnecyklist. I børnehavekampagnen Vi kan cykle! leger børn sig til at blive sikre på cyklen med sjove cykellege. Vi kan cykle!-2024 kører hele maj måned. Det er gratis at være med, og tilmeldingen er åben nu.

Læs mere og tilmeld jer