Odder – cykelturistugen uge 30, 2023: Deltagere fra Holstebro: Kirsten, Anna, Inger, Vera.

Vi startede mandag morgen den 24.7. mod Odder i 2 biler med 2 cykler på hver bil.

Vi havde lejet en villa for 4 overnatninger.

220 km blev det til de første 4 dage med daglige højdemeter på 300-399.

43 km mandag i Odder Nord-nord/vest.

67 km dag 2: SAMSØ

50 km dag 3: Ad omveje til Moesgaard Museet syd for Aarhus.

60 km dag 4 mod syd og syd-vest: ALRØ.

15 km vandring dag 5 ad Silkeruten ved Silkeborg.

Norsminde

Fantastiske dage med mange bakker – virkelig mange bakker, byger og blæst. Alle 4 cykler er uden strøm, så der skal trædes til. Og det blev der. Hvor end vi kom, var vi gode til at komme i snak med folk. De sødeste mennesker mødte vi. Det havde vi virkelig stor glæde af.

Ingen af os kom til skade. 2 blev stukket af en bi, men det slog os ikke omkuld. Vi besøgte restauranter, caféer og vi spiste hjemme i huset. Efter samme model, som vi har gjort nu i flere år. Det fungerer fint for os. Vejret var ok.

Kirsten, Inger og Anna

Det regnede et par af dagene nu og da og vi var både heldige og uheldige med at være tæt på at komme i læ og ly. Men ingen dør af en sjat vand!

Blæsten var 10 m/s, 12 m/s, 14 m/s – jo, den tog godt ved. Det var ikke for piv-høns.

Men vi valgte klogeligt de mindre veje – for der var meget trafik på de store veje. Ja, der var meget trafik overalt.

Vi var alle overraskede over de mange bakker. Men det var vi altså også det år, vi cyklede ved Randers/Mariager. Vi kommer jo fra det flade Vestjylland.

På Samsø valgte vi cykling tværs over mod Tranebjerg – Ballen og den sydlige del af øen. Vi besøgte keramiker Anni Jensen og hendes mand i Tranebjerg – de havde Keramikværkstedet i Holstebro ved siden af Biblioteket og de flyttede fra Holstebro for 4 år siden til Århus/Samsø.

Vældigt hyggeligt lige at få vendt noget ”lokalt stof” med dem.

Naturen overalt var herlig at være i og betragte – på cykel kan man jo gøre brug af alle sanser og vi sugede til os.

Øen ALRØ har grågåsen som vartegn. Flere hundreder gæs ankommer i foråret, hvor de slår sig ned og æder lystigt af afgrøderne på mark og enge – inden de atter drager sydpå til efteråret. Gæssene bliver på landjorden om natten og tager så på udflugt i dagtimerne. Grågåsen er på Alrø valgt som øens vogter, fordi den er opmærksom på farer, der vil skade flokken. Den er social og beskyttende i sin adfærd. Og smuk – både i små og store flokke.

Vi var hurtigt enige om, at hjemturen fredag skulle have stop i Silkeborg til vandring ad Silkeruten – 15 km. En utrolig smuk og dejlig vandretur i naturskønne omgivelser. Her mødte vi trolden Stærke Storm.

Vores afslutningsmiddag i år blev fredag kl. 14 på Restaurant Panorama i Silkeborg. Det var bestemt ingen skuffelse. Dejlig mad og drikke, stort rykind af gæster og venlig betjening med smil og glimt i øjet. De er kendt for ”Danmarks bedste bøfsandwich” i 2020 og 2021 – den bestilte vi og nød i fulde drag.

Silkeruten, Silkeborg

Tak Kirsten, Inger, Anna – for endnu en dejlig cykeluge. Vi havde det godt sammen. Tak for det alt sammen. Kærlig hilsen Vera