Den store opbakning til demonstrationerne kunne også aflæses i medlemstallet, der fra 1977 til 1980 voksede fra 5.000 til 20.000. Tilslutningen kulminerede i 1984, hvor over 32.000 cyklister havde medlemskort til Cyklistforbundet.
Aktivisme på tapetet
Sideløbende med demonstrationerne foregik der også et stort politisk arbejde i hovedbestyrelsen. I spidsen stod den populære formand Peter Elming, der med Margits ord både var ”en gudsbenådet taler og en stjerne på de bonede gulve".
Men nogle medlemmer mistede tålmodigheden med de langtrukne møder og processer og nedsatte et aktionsudvalg, der tog mere radikale metoder i brug. Det fortæller Leif Lønsmann (”Løns”) og Dorrit Brogaard, der begge var aktive i gruppen – og i stort set alle andre af tidens protestbevægelser:
”Det var jo græsrøddernes tid, og vi gik ustandseligt til demonstrationer. De fleste handlede om at sige NEJ til noget: Nej til biler, Nej til atomkraft, Nej til nedskæringer osv. Der var virkelig meget at være IMOD,” siger Løns og uddyber: ”I Cyklistforbundet tilhørte vi også ”nej-fløjen”. Vi syntes, at ”reformisterne” på den anden fløj spildte tiden med kedelige forhandlinger og kompromiser. Det gik for langsomt, og vi ville se resultater i en fart. Bilen ud af byen!”
Der var ofte god stemning mellem politi og demonstranter. Men enkelte gange måtte aktivisterne gemme sig for ordensmagten.
Statuer fik vat i ørerne
Opfindsomheden var stor i det nye udvalg, der fra 1979 arrangerede et væld af aktioner. I den muntre ende var fx en minigolf-aktion på byens hullede veje og en statue-aktion, hvor byens fine statuer blev iført mundbind og fik vat i ørerne som en protest mod byens luft- og støjforurening. Med køller slog aktivisterne også ”bilen ud af byen” til fastelavn med et ægte bilvrag, og om vinteren uddelte de prisen ”Den afskyelige snemand” for manglende snerydning på cykelstierne. I den mere alvorlige ende var en stor korsaktion på Rådhuspladsen, hvor hver aktivist symboliserede et offer for en trafikulykke og lagde sig ned, så de tilsammen dannede et stort kors. De tegnede også hvide kors på vejen på de farligste steder.
”Det var mode at være imod alting,” siger Løns. ”Men i dag er jeg mest glad for de aktioner, hvor vi kæmpede for – og ikke imod – noget. Cykelstier, cykelfelter, cykler i toget, grønne områder osv. Hvor der var et glimt i øjet, og hvor vi også viste løsningerne. Pedalkraft JA tak var bedre end Biler NEJ tak.”
Dorrit er enig og fremhæver en aktion, hvor de lavede ”cykelfelter” - en slags fodgængerfelter for cyklister, der skulle øge sikkerheden i kryds.
Under aktionen sneg 50 aktivister sig ud om natten og klistrede cykelfelter af tapet fast på asfalten: ”Alt var forberedt, for det skulle gå hurtigt! Det var jo en ulovlig aktion, og det endte da også med, at vi blev jagtet af politiet,” husker Dorrit, der selv måtte gemme sig bag en skraldespand i to timer, mens andre var mere uheldige og blev taget med på stationen.
Aktionerne i sig selv var dog ikke noget værd uden medieomtale, forklarer Løns: ”Hvis du står og spiller minigolf i Korsgade, og ingen ser det, er det jo ligegyldigt. Derfor havde vi altid et pressefoto og en kort tekst klar, som vi cyklede rundt med efter hver aktion. Teksten tilpassede vi hver avis, så de ikke skulle bruge tid på at skrive og redigere.”
Strategien virkede: Både aktionerne og demonstrationerne fik masser af omtale i medierne og opmærksomhed hos politikerne, og efterhånden blev cyklisternes forhold forbedret. Og mens Dorrit og Løns som unge aktivister ikke havde meget fidus til ”reformisternes” kedsommelige forhandlinger, er de i dag begge overbevist om, at det var summen af arbejdsmetoder, der skabte så store forandringer:
”Aktivisme og forhandlinger spiller sammen,” fastslår Løns: ”Ren aktivisme uden løsningsforslag fører ikke til noget. Men hvis man kun holder møder og skriver læserbreve, har det heller ikke samme power. Man har brug for begge ben – ligesom når man cykler,” griner han.
![]()