Skolebørn får styrket lygtesansen
En ny kampagne fra Cyklistforbundet og GF Fonden, LYS PÅ, skal sikre, at skoleelever har styr på lygter og reflekser. Hver femte forælder mellem 30 og 39 år ved ikke, om deres børns cykellygter og reflekser er lovlige
En kanin og en bjørn er hovedkaraktererne, når mange af landets skoleelever til november skal have styr på deres ’lygtesans’. For mange skoleelever og forældre har nemlig ikke styr på reglerne for cykellygter og reflekser. Derfor får landets 3. klasser nu et gratis tilbud fra Cyklistforbundet og GF Fonden, hvor de skal lære reglerne gennem sjove og interaktive undervisningsmaterialer.
Med kampagnen får eleverne adgang til Kaninen og Bjørnens fjollede univers, hvor de to venner prøver at være synlige i trafikken på alle mulige og umulige måder – men uden held. Eleverne skal hjælpe dem med at finde de rigtige løsninger og bliver hurtigt selv eksperter i at blive set i mørket.
”Det er en sjov kampagne, men baggrunden er seriøs. En undersøgelse, vi foretog sidste år, viste, at fire ud af ti ikke selv mener, at de har nok viden om, hvordan man tjekker, om lygter og reflekser er lovlige. Og at hver femte ikke ved, om deres børns reflekser og cykellygter er lovlige. Med LYS PÅ får eleverne en sjov og lærerig indgang til at sætte spot på vigtigheden af at huske lygter og reflekser,” siger Kenneth Øhrberg Krag, der er direktør i Cyklistforbundet.
En af aktiviteterne i LYS PÅ er fx, at eleverne skal lære at foretage et cykeltjek af deres egen cykel.
Cyklistforbundet arrangerer kampagnen i samarbejde med GF Fonden, der sammen med 390.000 medlemmer ejer GF Forsikring, og LYS PÅ er bevidst designet uden for mange ’løftede pegefingre’.
”Fokus er på praktiske eksempler, hvor vi forsøger at holde de løftede pegefingre væk. Eleverne lærer om vigtigheden af at være synlige i trafikken gennem sjove og engagerende aktiviteter, der gør det nemt at forstå og huske. Det er så vigtigt, at børnene allerede som helt små lærer, at de skal have lys og reflekser på, når de færdes i mørket på cykel – og faktisk også til fods. For hvis de får det ind under huden som børn, er der større chance for, at de husker lygterne som teenagere eller voksne,” siger Helle Nielsen, der er uddelingschef i GF Fonden.
Undersøgelsen fra sidste år viste nemlig også, at tre ud af fire voksne danskere inden for den seneste måned havde mødt en cyklist i mørket, som ikke havde lys på.
Cyklistforbundet havde i mange år kampagnen Lys På Med Ludvig, med en kanin og en pandabjørn. Med LYS PÅ nytænker Cyklistforbundet universet, blandt andet med hjælp fra grafikeren Hjortefar, der bl.a. har bidraget til Onkel Reje universet. Og LYS PÅ-kampagnen er da også lidt ’fræk’.
”Vi har udfordret Cyklistforbundets traditionelle måde at tænke undervisningsmaterialer på og går mere til grænsen, end vi har prøvet før. Kaninen og Bjørnen er både sjove og en lille smule frække,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
LYS PÅ-kampagnen starter i landets 3. klasser til november, og det er gratis og stadig muligt at melde sig til.