Danmarks cykelhovedstad skal da ikke fyldes med biler og parkeringspladser

Af direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag og Erik Hjulmand, formand for Cyklistforbundet i København.

”Vi skal have langt flere parkeringspladser i København,” mener Socialdemokratiets overborgmesterkandidat, Pernille Rosenkrantz-Theil. Da vi læste det i Politiken, fik vi ærlig talt morgenkaffen galt i halsen. København skal altså efter hendes mening gå den helt modsatte vej end førende byer som Paris, Bruxelles, Amsterdam m.fl. København skal i endnu højere grad være bilernes by. Vi er helt uenige. Vi mener, København skal være menneskenes by. Og cyklernes by. Byen skal ikke domineres af kæmpestore kasser, der både er farlige, fylder ad H til og er dårlige for klimaet – også selv om de kører på el. De kæmpestore batterier er altså ikke lavet af luft.

Chokket blev også ekstra stort, fordi vi i Politiken også havde læst en analyse, der viser, hvordan København er sakket bagud på cykelområdet. København har netop sikret sig en meget lidt imponerende 11. plads blandt 36 europæiske byer på cykelområdet. Det er da katastrofalt for ’verdens bedste cykelby.’ som vi har yndet at kalde Danmarks hovedstad.

At argumentere for flere parkeringspladser som løsning på trængselsproblemer er et fundamentalt misgreb i byplanlægningen. Byer bør indrettes til mennesker, ikke biler. Mobilitet i en by handler om at sikre, at folk kan bevæge sig effektivt og rationelt. Og hvad er rationelt i, at hver person transporterer sig rundt med en metalramme på 4½ x 2 meter? Biler er i mange sammenhænge effektive transportmidler, men de hører ikke hjemme som primært transportmiddel i en storby. De fylder uforholdsmæssigt meget både i bevægelse og i stilstand, hvor de står ubrugt over 90 % af tiden. Flere biler i storbyer er et synspunkt, der hører hjemme i 1960’erne.

I stedet burde København lære af sine europæiske naboer og fokusere på pladseffektive løsninger som gang, cykler, delecykler, busser, metro og letbaner. Disse transportformer gør det muligt at skabe en by, der er menneskecentreret og fremtidssikret. At prioritere biler er ikke kun en byplanmæssig fejltagelse, men også en modarbejdelse af bæredygtighed og effektivitet. Og det er meget lidt ambitiøst. Tænk da i andre løsninger, hvor du ikke er bilafhængig.

Det er bemærkelsesværdigt, at Pernille Rosenkrantz-Theil ignorerer Københavns Kommunes egne løsninger, som allerede har vist, hvordan ladcykler og almindelige cykler er langt mere pladseffektive end biler. På én bilparkeringsplads kan der parkeres fire ladcykler, og på samme areal kan der etableres ti pladser til almindelige cykler. At hævde, som Pernille Rosenkrantz-Theil har gjort, at ladcykler fylder lige så meget som biler, er en helt fejlagtig påstand.

Pernille Rosenkrantz-Theil udmelding virker som en politisk strategi til valgkampen frem for en rationel byplanlægning. Hvis København vil fastholde sin position som en af de førende cykelbyer i Europa og samtidig tage ansvar for miljøet og borgernes livskvalitet, er det afgørende, at vi går i den modsatte retning: færre biler, færre parkeringspladser, og mere fokus på bæredygtige transportløsninger. At prioritere biler og parkeringspladser er en blindgyde, som København ikke bør bevæge sig ned ad.

Byer bør indrettes til mennesker, ikke biler