Hvis vi ønsker mindre trængsel på vejene og bedre trafiksikkerhed, herunder for de mest udsatte grupper (gående og cyklister), bør vi ikke udvide privatbilismens domæne ved at give godt 70.000 mere risikovillige 17-årige mulighed for at køre selv. Vi bør i stedet tilbyde de unge attraktive alternativer til bilkørsel i form af gode sammenhængende cy-kelstinetværk og lettere adgang til el-cykler samt en velfungerende kollektiv transport – også på landet og i de mindre provinsbyer.

Foto: Supercykelstier.dk

Cyklistforbundets høringssvar i forbindelse med udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (revision af ledsagerordningen for kørekort til 17-årige mv.)

Vi skal have flere aktive unge trafikanter - ikke passive bilister

Cyklistforbundet mener det er meget problematisk at lade 17-årige køre bil alene. Den nuværende ordning med ledsager giver sikrere unge bilister og bør i stedet fastholdes.

Vi ved fra statistikkerne, at især unge har markant højere risiko for at blive involveret i ulykker pga. uerfarenhed og større risikovillighed. Dette er bakket op af eksperter, der bekræfter at unge er dårligere til at gennemskue konsekvensen af deres handlinger. Med meget stor sandsynlighed vil antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken stige som direkte konsekvens af lovforslaget. Nogle af disse dræbte og tilskadekomne vil være de unge selv, andre vil være medtrafikanter, herunder cyklister.

Samfunds- og transportudviklingen med billigere biler, flere veje og afvikling af landområder og mindre provinsbyer har i de senere årtier haft en markant påvirkning af vores unge. Flere og flere vælger den passive transport i stedet for den aktive transport såsom cykling, som ellers ville styrke sundhedstilstanden, livskvaliteten, psyken og indlæringsevnen hos den enkelte og på samfundsniveau. Udfordringerne med 17-åriges transport skyldes blandt andet den fortsatte centralisering, der sker i vores samfund, som øger afstandene for dem, der er bosat i de mindre byer og på landet. For alle de 17-årige i landet, der gerne vil blive boende i landsbyen eller den lille provinsby, men ønsker at uddanne sig, vil man for hvert år der går skulle pendle lidt længere. Her kunne man i stedet for 17-årige alene-bilister overveje andre strategier til at løse denne problemstilling.

Hvis vi ønsker mindre trængsel på vejene og bedre trafiksikkerhed, herunder for de mest udsatte grupper (gående og cyklister), bør vi ikke udvide privatbilismens domæne ved at give godt 70.000 mere risikovillige 17-årige mulighed for at køre selv. Vi bør i stedet tilbyde de unge attraktive alternativer til bilkørsel i form af gode sammenhængende cykelstinetværk og lettere adgang til el-cykler samt en velfungerende kollektiv transport – også på landet og i de mindre provinsbyer.