Politiets rolle bør afklares – og reduceres yderligere
Lovforslaget forudsætter fortsat politiets samtykke i tilfælde med betydelige køretøjsmængder eller ved strækninger, der indgår i det rutenummererede vejnet. Det fremgår desuden, at politiet skal inddrages, når mobilitet og fremkommelighed vurderes særligt følsomme. Det efterlader en betydelig fortolkningsramme og risiko for en fortsat uens praksis mellem de enkelte politikredse, som desværre er situationen i dag, i stedet for at sikre ens praksis landet over. Det mener vi ikke er tilfredsstillende.
Cyklistforbundet mener, at for så vidt, at politiet skal have en rolle fremadrettet, bør denne være at sikre trygge forhold for cyklister og andre aktive trafikanter. Dvs. at politiet fx ikke bør involveres ifm. hastighedsnedsættelser og andre cykelvenlige tiltag, men gerne involveres, hvis cyklisters forhold forværres, fx ifm. hastighedsforøgelser.
Lovudkastets præmis: Administrativ effektivisering
Det er tydeligt, at lovforslaget er udarbejdet som led i politisk prioriteret opgavebortfald, og vi savner et ambitionsniveau knyttet til trafiksikkerhed, cykeltrafik og bymiljø. Vi efterlyser en egentlig modernisering af færdselslovens struktur, der tager udgangspunkt i cykel- og fodgængerfremme - ikke i sparehensyn.
Cyklistforbundet anerkender, at lovudkastet samlet set er bedre end den model, som blev præsenteret sidste år. Kommunerne får mere beslutningskompetence ift. at sænke hastighederne i byerne, og det er positivt.
Men lovforslaget rummer stadig et uudnyttet potentiale, særligt ift.:
- generelt udgangspunkt om 30 km/t i byområder,
- større vægtning af tryghed og byliv frem for mobilitet for biler,
- afklaring af politiets rolle på travle strækninger
Med denne revision har man taget et skridt frem – men der er plads til forbedringer, hvis ønsket er byer, der først og fremmest understøtter tryghed, cyklisme, sundhed og attraktive byrum frem for biltrafikkens fremkommelighed.