Cyklistforbundets høringssvar i forbindelse med udkast til bekendtgørelse om vejbump og andre hastighedsdæmpende foranstaltninger.

Vejbump kan være en medspiller for mere cyklisme - hvis de udføres korrekt 

Cyklistforbundet anerkender behovet for, at en ny bekendtgørelse om vejbump forenkles. Desværre må vi også konstatere, at en vigtig trafikantgruppe – cyklister, der på landsplan står for hver 7. transporttur – er blevet overset i tilblivelsen af bekendtgørelsen, og opfordrer derfor til at give denne en tur i cykelværkstedet.  

I 2025, hvor selvsamme Vejdirektorat udarbejder en ny cykelstrategi med fokus på, hvordan vi som samfund kan få flere til at cykle mere, er der behov for, at alle nye regler og bekendtgørelser fra Vejdirektoratets hånd fremover tager hensyn til cyklisters sikkerhed og komfort. Cyklistforbundet mener, at bump er en vigtig metode til at holde bilisternes fart nede og cyklens attraktivitet oppe i konkurrencen med bilen, og vi har derfor nedenstående bemærkninger. 

Præfabrikerede bump skal bruges til biler, ikke cykler 

Med ophævelse af ‘Katalog over typegodkendte bump’ og bortfald af typegodkendelsesprocessen er det uklart, hvilke krav der fremover gælder for præfabrikerede (plastik-)bump. Vi efterspørger fx en afklaring af, om §6 i udkastet (om bump under 0,7 m) også omfatter disse.  

Som udkastet står nu, synes det eneste generelle krav at være en maksimal højde på 5 cm (jf. tabel 1), hvilket vi finder utilstrækkeligt. Bekendtgørelsen bør adressere præfabrikerede bump specifikt og stille krav til deres udformning ift. cyklister. Fx bør sådanne bump ikke dække hele kørebanen; en passage i siden bør friholdes, så cyklister kan passere uden om bumpet.  

Bump skal udformes cykelvenligt 

Formuleringen fra §4 "overensstemmelse mellem bumpets udformning ... og den gældende hastighedsgrænse" er vag. Det bør præciseres, hvad dette indebærer i praksis, især for cyklister. At en bil kan passere et bump komfortabelt ved en given hastighed betyder ikke, at en cyklist kan det samme. Især præfabrikerede bump er ofte ubehagelige eller farlige for cyklister ved hastigheder over ca. 15 km/t.  

Bekendtgørelsen bør derfor stille krav til bumpets udformning, så det også kan passeres sikkert og komfortabelt af cyklister ved den aktuelle hastighed. Dette gælder også bump på cykelstier (hvor begrebet "gældende hastighedsgrænse" er uklart). 

Bestemmelsen i §10 om, at overgangen til cykelarealer "kan" udformes modificeret, bør skærpes. Cyklistforbundet anbefaler, at "kan" ændres til "skal". En modificeret udformning (blødere overgang for cyklister) er afgørende for cyklisters komfort og sikkerhed, da de fleste cykler ikke har affjedring. Uden en blød overgang kan selv lave hastigheder give kraftige stød for cyklister. 

Lodrette kanter er gift for cyklister 

Vi foreslår at sløjfe undtagelsen i §12, stk. 2. Forsætninger med høje, lodrette kanter er altid farlige for cyklister, uanset hastigheden. Der er eksempler på alvorlige ulykker, hvor cyklister er kørt ind i lodrette kantsten med fatale følger. Derfor bør kravet om skrå sideflader gælde uden undtagelse. 

Dispensation må ikke være kattelem 

Muligheden for at meddele dispensation (§13) i alle tilfælde forekommer meget vidtgående. Cyklistforbundet anbefaler, at dispensationsbestemmelsen begrænses til særlige tilfælde, hvor tungtvejende hensyn gør det nødvendigt. Som formuleringen er nu, risikerer man at undergrave de øvrige krav i bekendtgørelsen. 

Cyklistforbundet deltager gerne i en videre dialog og uddyber ovenstående synspunkter efter behov. Vi forventer, at vores input vil blive taget i betragtning, så de nye regler i højere grad sikrer gode og trygge forhold for cyklister. Vi minder i den forbindelse om den brede politiske opbakning, der generelt er til mere cykling og i disse dage til cykelstrategien, der skal sikre flere cyklister, og at dette budskab bør nå ud i alle hjørner og kanter af Vejdirektoratet. 

København fortjener en cykelvenlig metrolinje og Hovedbanegård

Den nye metrolinje bør indeholde verdensklasse cykelparkering, især omkring Københavns Hovedbanegård. Desuden bør der gøres overvejelser omkring cykelvenlig linjeføring, udnyttelse af højbanen til supercykelstier, cykelmedtagning i togene og genveje for cyklister over de kommende metroforpladser.

Læs høringssvar

Selvkørende biler skal indrette sig efter fodgængere og cyklister

Selvkørende biler kan øge trafiksikkerheden men også skabe dystopiske bymiljøer. Bilerne bør programmeres med fokus på cyklister og fodgængere og følges ad med lovgivning om minimum 1,5 meters afstand ved overhaling og 30 km/t i byerne. Afgivet den 20. december 2024.

Læs høringssvar

Livløse bymidter kan styrkes med ordentlige cykelforhold

Cyklistforbundet ønsker med dette høringssvar at pege på cyklens potentiale for at revitalisere de mindre bymidter og pege på, at dårlige forhold for cyklister vil resultere i færre kunder.

Læs høringssvar