Cyklistforbundets høringssvar i forbindelse med udkast til bekendtgørelse om vejbump og andre hastighedsdæmpende foranstaltninger.

Vejbump kan være en medspiller for mere cyklisme - hvis de udføres korrekt 

Cyklistforbundet takker for muligheden for igen at komme med et høringssvar til udkast til bekendtgørelse om vejbump og andre hastighedsdæmpende foranstaltninger samt for at der er blevet lyttet til vores første høringssvar.

Vi noterer os med tilfredshed,

  • at der som noget nyt og af hensyn til cyklister laves en ny § 6 om lodrette, opadgående spring på maksimalt 5 mm for vejbump
  • at Vejdirektoratet ifm. opdateringen af håndbogen om Fartdæmpere indarbejder anbefalinger til placering af præfabrikerede vejbump, så disse ikke er til unødig gene for cyklister
  • at der indføres §12 om mere cykelvenlige præfabrikerede bump.

Bump skal udformes cykelvenligt

Formuleringen fra §4 om, at der skal være overensstemmelse mellem udformning af vejbumpet og planlægningshastigheden er vag. Det bør præciseres, hvad dette indebærer i praksis, især for cyklister. At en bil kan passere et bump komfortabelt ved en given hastighed betyder ikke, at en cyklist kan det samme.

Bekendtgørelsen bør derfor stille krav til bumpets udformning, så det også kan passeres sikkert og komfortabelt af cyklister ved den aktuelle hastighed. Dette gælder også bump på cykelstier (hvor begrebet "gældende hastighedsgrænse" er uklart).

Bestemmelsen i §11 om, at overgangen til vejoverfladen (herunder cykelarealer) "kan" udformes modificeret, bør skærpes. Cyklistforbundet anbefaler, at "kan" ændres til "skal". En modificeret udformning (blødere overgang for cyklister) er afgørende for cyklisters komfort og sikkerhed, da de fleste cykler ikke har affjedring. Uden en blød overgang kan selv lave hastigheder give kraftige stød for cyklister.

Lodrette kanter er stadig gift for cyklister

Vi foreslår fortsat at sløjfe undtagelsen i §14, stk. 2. Forsætninger med høje, lodrette kanter er altid farlige for cyklister, uanset hastigheden. Der er eksempler på alvorlige ulykker, hvor cyklister er kørt ind i lodrette kantsten med fatale følger. Derfor bør kravet om skrå sideflader gælde uden undtagelse.

Alt i alt mener vi i Cyklistforbundet, at vi er nået et stykke vej for cyklisters komfort med dette nye udkast. Vi minder dog også om, at der fortsat er mangler, og gentager derfor også vores budskab fra sidste høringssvar; I 2025, hvor det netop er Vejdirektoratet, der udarbejder en ny bredt politisk ønsket cykelstrategi med fokus på, hvordan vi som samfund kan få flere til at cykle mere, er der behov for, at alle nye regler og bekendtgørelser fra Vejdirektoratets hånd fremover tager hensyn til cyklisters sikkerhed og komfort. Cyklistforbundet mener, at bump er en vigtig metode til at holde bilisternes fart nede og cyklens attraktivitet oppe i konkurrencen med bilen, og vi har derfor nedenstående bemærkninger.

Cyklistforbundet deltager gerne i en videre dialog og uddyber ovenstående synspunkter efter behov. Vi forventer, at vores input vil blive taget i betragtning, så de nye regler i højere grad sikrer gode og trygge forhold for cyklister. Vi minder i den forbindelse om den brede politiske opbakning, der generelt er til mere cykling og i disse dage til cykelstrategien, der skal sikre flere cyklister, og at dette budskab bør nå ud i alle hjørner og kanter af Vejdirektoratet.

København fortjener en cykelvenlig metrolinje og Hovedbanegård

Den nye metrolinje bør indeholde verdensklasse cykelparkering, især omkring Københavns Hovedbanegård. Desuden bør der gøres overvejelser omkring cykelvenlig linjeføring, udnyttelse af højbanen til supercykelstier, cykelmedtagning i togene og genveje for cyklister over de kommende metroforpladser.

Læs høringssvar

Selvkørende biler skal indrette sig efter fodgængere og cyklister

Selvkørende biler kan øge trafiksikkerheden men også skabe dystopiske bymiljøer. Bilerne bør programmeres med fokus på cyklister og fodgængere og følges ad med lovgivning om minimum 1,5 meters afstand ved overhaling og 30 km/t i byerne. Afgivet den 20. december 2024.

Læs høringssvar

Livløse bymidter kan styrkes med ordentlige cykelforhold

Cyklistforbundet ønsker med dette høringssvar at pege på cyklens potentiale for at revitalisere de mindre bymidter og pege på, at dårlige forhold for cyklister vil resultere i færre kunder.

Læs høringssvar