Giv Danmark 2275 km ny cykelsti

Lige nu forhandler politikerne på Christiansborg de kommende mange års investeringer i veje, motorveje, jernbaner, offentlig trafik og cykelstier – kort sagt Danmarks infrastrukturplan frem til 2035. God infrastruktur binder Danmark og danskernes hverdag sammen. Men det er ikke lige meget, hvor snittet mellem bil, offentlig transport og cykel lægges.

Derfor sendte vi forud for forhandlingerne Cyklistforbundets udspil ’Giv Danmark 2275 km cykelsti’ til politikerne. Her opfordrer vi politikerne til at sikre anlæggelse af nye cykelstier ud og ind ad 28 trængselsramte byer uden for København, anlæggelse af nye cykelstier langs statsvejene, udbygning af supercykelstierne i hovedstaden samt investering i nem og sikker cykelparkering til de store trafikknudepunkter og andre relevante steder. Det er en investering, der vil styrke den grønne og aktive transport markant, få flere til at skifte fra sæde til saddel og dermed fjerne en stor del af trængslen på vejene.

Politikerne har lige nu en unik mulighed for at sikre de cykelforhold, der får danskerne op på cyklen igen og bruge cyklisme til at male Danmarks trafikale fremtid mere grøn. Nøgternt set har ingen behov for en motorvej. Vi har derimod behov for at kunne transportere os selv og vores varer effektivt med mindst mulig belastning af miljø og klima. Vælger man at fokusere på målet – frem for at låse sig fast på de sædvanlige midler som mere motorvej og mere asfalt – er cyklen ikke til at komme uden om. Ikke hvis man mener det alvorligt med grøn omstilling, sundere liv og bedre byer.

Når vi samtidig ved, at 65% af danskerne har under 20 km til arbejde (overkommelig afstand på en elcykel), så er der ikke meget at betænke sig på. Vi er som land nødt til at lave de investeringer, som får cyklisme og kollektiv trafik til at spille. Vi er nødt til at gå en anden vej end bilvejen. For man holder lige så meget i kø i en elbil som en benzinbil. Man får lige så lidt daglig motion i en elbil som en benzinbil.

At være cyklist gør en forskel i hverdagen. Det ved vi i Cyklistforbundet alle sammen godt. Jeg er sikker på, at mange kan nikke genkendende til det, som tidligere vejrvært på DR, Anja Fonseca, nu pressechef i DMI, siger i vores nye podcast ’Jernhesten’: Cykling er et kæmpe mentalt frirum, hvor jeg får ro i hjernen og masser af ideer.

Også derfor siger vi: Kom så – giv Danmark 2275 km ny cykelsti!