Vi skal bygge os til liv i byen

LEDER: Vil vi have cyklister, fodgængere og liv i gaden, skal vi ikke bygge byer til biler – vi skal bygge byer til mennesker. Fx skal vi tænke cyklen ind fra starten, når byggerier planlægges.

Leder i Cyklister nr. 3/Sommer 2017 af landsformand Jette Gotsche

Cyklen og cykelkultur gør vores storbyer værd at leve i. Det var en af de stærke kommentarer, der faldt i danske medier den 12. juni, da cyklen fyldte 200 år og blev fejret med reportager, artikler og ekspertvurderinger.

Det er så rigtigt! Cyklister skaber sammen med fodgængere liv i vores byer på en helt anden måde, end biler gør det.

Vi har brug for det liv – og al erfaring viser, at måden, vi bygger på, er afgørende for, hvor levende en by, vi får. Vil vi have cyklister, fodgængere og liv i gaden, skal vi ikke bygge byer til biler – vi skal bygge byer til mennesker.

Og hvad betyder det så konkret? Ja, det betyder fx, at vi skal tænke cyklen ind, når vi udvikler og planlægger vores boliger, bygninger, byrum og byer. Og vi skal gøre det helt fra start. Ellers sker det ikke.

Netop det har svenskerne gjort i det nye cykelhus Ohboy i Malmø, som vi skriver om i dette nummer.

Grundtanken i huset er, at det skal være enkelt at leve uden bil. Huset er bygget med cykelvaskestation, cykelværksted og indendørs aflåst cykelparkering. Det er bygget, så du kan tage din ladcykel med op i den ekstra store elevator, tømme cyklen for varer lige uden for din dør og parkere den på svalegangen.

Det er med andre ord bygget med gennemtænkte cykelløsninger. Og den slags gør alverden til forskel både for bygningen, byen, det enkelte menneske og vores valg af transportform generelt.

For mange bygherrer står et højt antal bilparkeringspladser tæt på boligen som en forudsætning for at kunne sælge og få en god pris for nybyggede lejligheder. Men sådan hænger det ikke nødvendigvis altid sammen. Med Cykelhuset Ohboy stillede man spørgsmålet: Hvordan kan man sænke beboernes faste udgifter? Svaret var: ved at skrive bilen ud af ligningen, når huset bygges.

Mindre kan også gøre det. Bilen skal ikke skrives ud af byen som sådan. For i realiteten bruger de fleste af os jo flere forskellige transportformer – alt efter hvad der fungerer bedst i situationen.

Men cyklister er vigtige for en by. Og cyklen er vigtig for vores sundhed og vores miljø. Så lad os arbejde for løsninger, hvor vi i langt højere grad end i dag gør cyklen til det enkle, nemme og sikre transportvalg.

Til efteråret er der kommunalvalg. Vi kan jo passende begynde med at stemme på de politikere, der vil kæmpe for løsninger, der gør cyklen til netop det. Politikere, der vil bygge sig til mere grøn mobilitet.

Magasinet CYKLISTER

Vi skriver om det, som cyklister går op i og udkommer fire gange årligt

Få nyhedsbrevet

Hold dig opdateret på cykelområdet med vores månedlige nyhedsbrev.