Regn? Man bygger da bare en cykel med paraply på.

Hvad gør man, når det regner? Man har da en cykel med paraply på. Den lidt utraditionelle løsning kom til verden, da 26 halvstore børn deltog i en såkaldt sommercamp for iværksætteri.

Campen var i samarbejde med Cyklistforbundet arrangeret af Kids Island, der udvikler iværksætterakademier og camps til børn, som fremmer deres lyst til at iværksætte og skabe nye løsninger på komplicerede udfordringer. På denne camp skulle børnene finde løsninger på ‘grøn omstilling på to hjul’ og besvare spørgsmålet: Hvordan får vi flere børn
til at cykle?

Et bud på løsningen af et hyppigt problem: regn.

Nanna Hamilton, der er medstifter af Kids Island, fortæller, hvorfor de valgte cyklen som omdrejningspunkt.
– Hos Kids Island tager vi altid udgangspunkt i FN’s verdensmål, og vi synes, at cyklesagen gav et godt greb i forhold til at arbejde med klima og iværksætteri. Cyklen er dejlig konkret og giver børnene mulighed for at handle på noget bagefter – ved eksempelvis at vælge at cykle oftere, fortæller Nanna Hamilton.

På campens første dag dykkede børnene ned i de problemer, der kan afholde børn fra at cykle, de skulle idégenere og teste nye løsninger. På dag to byggede børnene prototyper af deres løsninger. Det omfattede både en skærm, så man kan cykle i tørvejr, en smart cykelhjelm, som kan skifte design og app-spil som skal lokke flere børn op på cyklen og andre skægge ideer.

Børnene fik cykeldele at arbejde medBørnene arbejdede med cykeldele i den kreative proces.

Jane Kofod, kommunikations- og engagementschef i Cyklistforbundet, siger om samarbejdet:

– At flere danskere cykler er om noget, der bidrager til grøn omstilling. Det er helt oplagt, at vi er med til at give børn mod på og erfaringer at finde løsninger, der hjælper et sundt og bæredygtigt Danmark på vej.

Læs mere på: Kids Island

Identificering af cykelproblemer

Cyklistforbundets redaktør Jørgen Schlosser (th) var med i et panel, der gav feedback efter børnene havde fremlagt deres ideer. De andre er serie-iværksætter Martin Bjergegaard og Teresa Labriola fra Zibra.

En masse glade iværksætter-børn

14. august 2020

Cyklistforbundet bliver en del af Broen til Fremtiden

Cyklistforbundet vil sammen med en række faglige organisationer og grønne bevægelser påvirke dansk klimapolitik i alliancen Broen til Fremtiden.

Læs artiklen

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.