Bagerst fra venstre: Per Thorlacius, John Ø. Jensen, Per Nielsen, Henrik Nejst Larsen, Jens Højslev Petersen, Jill Iversen og Bent Vang. Forrest: Merete Gotthardt, Inger Ørbæk, Grethe Eskildsen og Ieva Latkovska

Cyklistforbundet uddeler Årets Cykeldynamo til Giv en Cykels cykelformidlere

Normalt er det kun én person, der får prisen Årets Cykeldynamo på Cyklistforbundets landsmøde, men i år kan hele 24 mænd og kvinder hænge et diplom op. Så mange har nemlig ydet en helt særlig indsats for at formidle cykler til nogle af de mange ukrainske flygtninge, der er kommet til landet.

Se oversigt over de 24 prismodtagere, og hvor i landet de kommer fra nederst

Årets cykeldynamoer har ydet en frivillig indsats i initiativet Giv en Cykel, som blev sat i gang af transportminister Trine Bramsen og Cyklistforbundet.

Der er på nuværende tidspunkt formidlet op mod 1500 cykler til ukrainske flygtninge.

Priserne blev uddelt af forbundets Landsformand Jens Peter Hansen på Cyklistforbundets landsmøde, hvor 11 af de 24 formidlere var til stede.

”Prisen gives hvert år for en særligt fremragende indsats i Cyklistforbundet. Prismodtagerne i år får prisen for deres indsats for at hjælpe nyankomne ukrainere til at kunne cykle ind i deres nye danske hverdag og samtidig at gøre det nemt for gavmilde danskere at donere cykler. Deres indsats har gjort en helt konkret positiv forskel i ukrainernes hverdag. Det kan vi blandt andet se på de mange meget glade mails og kommentarer, vi får ind, fra de mange modtagere,” siger Jens Peter Hansen.

Giv en Cykel er et fantastisk initiativ. Det skyldes ene og alene de stærke kræfter, der har udbredt cykelglæden til ukrainere og lagt adskillige timer i indsamling og distribution af cyklerne. De 24 ildsjæle, som i år modtager Årets Cykeldynamo, er i den grad cykelforbilleder. De har ikke nok i sig selv, de holder sig ikke bare til deres egen cykelrute - og det fortjener anerkendelse. Tak og respekt for indsatsenTransportminister Trine Bramsen

En af modtagerne skrev fx:

”Det er utroligt, og jeg kan næsten ikke tro det, men i dag bliver jeg den glade, der kører min nye cykel! Tusind tak til dig for en sådan mulighed, og selvfølgelig til donoren for den uvurderlige gave. Jeg ønsker dig alt det bedste med dit generøse initiativ, som er med til at tro på det gode igen.”

Også transportminister, Trine Bramsen (S), hylder cykeldynamoerne:

”Giv en Cykel er et fantastisk initiativ. Det skyldes ene og alene de stærke kræfter, der har udbredt cykelglæden til ukrainere og lagt adskillige timer i indsamling og distribution af cyklerne. De 24 ildsjæle, som i år modtager Årets Cykeldynamo, er i den grad cykelforbilleder. De har ikke nok i sig selv, de holder sig ikke bare til deres egen cykelrute - og det fortjener anerkendelse. Tak og respekt for indsatsen,” siger Trine Bramsen.

Prismodtagerne har som cykelformidlere mange opgaver: De skaber kontakten mellem donor og modtager, henter og bringer cykler mellem donor og modtager, reparerer defekte cykler og følger op på henvendelser.

”Der er stadig stor efterspørgsel efter cykler fra ukrainere, og vi kan bruge mange flere cykler, end dem vi får, så har folk en fungerende cykel i overskud, må de meget gerne gå ind på vores hjemmeside givencykel.dk og give den videre, ”siger Jens Peter Hansen.

Årets Cykeldynamoer 2022

• Ulla Burgwald, Viborg

• Hans Werner Petersen, Tinglev

Læs også

Har du en cykel, som du ikke bruger mere?

Byd ukrainske flygtninge velkommen til dansk cykelkultur sammen med Cyklistforbundet. Donér din egen, brugte cykel eller bliv lokal cykelformidler – og hjælp de nyankomne flygtninge med at transportere sig selv på en billig og let tilgængelig måde.

Gå til Givencykel.dk

Det vil vi

Bliv klogere på, hvad vi arbejder for, og se vores arbejdsprogram, høringssvar, indsatsområder og formandens ledere

Se, hvad Cyklistforbundet vil

Meld dig ind i Cyklistforbundet

Vælg mellem et almindeligt medlemskab, et digitalt medlemskab for unge, et hustandsmedlemskab, et seniormedlemskab, et gavemedlemskab og et firmamedlemskab.

Meld dig ind