Cykler skal hjælpe ukrainere hurtigt ind i den danske hverdag

Donér din egen, brugte cykel – og hjælp nyankomne flygtninge fra Ukraine med at få en cykel. Transportministeren og Cyklistforbundet er med initiativet 'Giv en cykel' gået sammen om at hjælpe ukrainske flygtninge hurtigere ind i dansk hverdag.

Cyklistforbundet og transportminister Trine Bramsen har en klar opfordring til danskerne: Danmark er et cykelland. Hjælp de nyankomne ukrainske flygtninge med at få en cykel, så de nemt kan komme rundt i deres nye, danske hverdag.

Du kan hjælpe på to måder: Du kan donere din egen brugte cykel via hjemmesiden www.givencykel.dk, og du kan blive lokal cykelformidler. Som 'cykelformidler' skal du hjælpe med, at donerede cykler bliver matchet med nyankomne, ukrainske flygtninge i dit lokalområde.

Cyklistforbundet rækker nu ud til sine lokale afdelinger og frivillige for at invitere dem til at fungere som lokale cykelformidlere og sørge for at matche donerede cykler med deres nye ejer.

Også danskere, som ikke er medlem af Cyklistforbundet, kan melde sig som cykelformidler.

Cyklistforbundets landsformand, Jens Peter Hansen, siger:

- Vi kan gøre en forskel. Som cyklister ved vi jo, hvordan cyklen giver friheden til at komme rundt. Jeg håber, at mange af vores medlemmer og andre har lyst og mulighed for at være med til at hjælpe mennesker, der har måtte forlade alt, med en god start på deres tid i Danmark ved at være lokal cykelformidler.

Transportminister Trine Bramsen siger:

- Det er stærkt at opleve den imødekommenhed, der er rundt om i hele landet, når det gælder modtagelsen af ukrainere. Danmark er et cykelland, og derfor er initiativet med hjælp til at komme op på cyklen vigtigt. Det vil give mange af de nyankomne bevægelsesfrihed og sikre, at de bliver del af vigtige fællesskaber.

FAKTA

• givencykel.dk kan danskere donere egne, brugte og brugbare cykler til ukrainske flygtninge, ukrainerne kan anmode om en cykel, og frivillige kan melde sig som lokale cykelformidlere

• Hjemmesiden er foreløbig på dansk og forventes klar med ukrainsk tekst i løbet af få dage

• Du kan allerede fra nu melde dig som lokal cykelformidler og/eller donere egen, brugt cykel

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.

Podcast: Jernhesten

Kan vi cykle os til sundere liv, bedre byer, en grønnere og mere bæredygtig verden? JERNHESTEN er til dig, der vil inspireres til at cykle mere i hverdagen og vil vide, hvad cykling betyder for din sundhed, for klimaet og for miljøet.

Lyt med på Cyklistforbundet.dk/podcast

Gode cyklistguides

Gør din cykel forårs- og vinterklar. Tjekliste til køb af elcykel. Lær dit barn at cykle. Sæt hjelmen rigtigt. Og meget mere. Vi har guiden.

Se alle vores guides