Cyklistforbundets skolekampagne får tusindvis af børn op på cyklen

Færre børn cykler, men heldigvis hjælper Cyklistforbundets Alle Børn Cykler-kampagne tusindvis af skoleelever til at cykle mere i hverdagen og inspirerer forældre til at bakke op om deres børns cykling og skabe sunde og selvkørende børn. Tilmeldingen er nu åben til Danmarks sjoveste skolecykeldyst, der med undervisningsmaterialer og sjove konkurrencer får børnene i gang med at cykle.

Obs: Se oversigt over årets 36 samarbejdskommuner nederst

At cykle giver børn selvstændighed, motion, bedre trivsel og styrket indlæring. Desværre er både cykling og fysisk aktivitet blandt børn og unge faldet bekymrende meget de senere år. Cyklistforbundets skolekampagne, Alle Børn Cykler, får hvert år tusindvis af børn op på cyklen, og tilmeldingen til kampagnen er nu igen åben.

Cyklen er en oplagt måde at få mere bevægelse ind i hverdagen, siger kampagneleder i Cyklistforbundet, Mai-Britt Aagaard Kristensen:

- Børn og unge cykler i dag stadig mindre og sjældnere. Men sunde vaner skabes i barndommen – og lærer man som barn ikke cyklen at kende som et sjovt og praktisk transportmiddel, fravælges cyklen ofte også i voksenlivet, siger Mai-Britt Aagaard Kristensen.

100.000 deltagere

Op mod 100.000 elever deltager typisk i kampagnen. Mange skoler har tradition for at tilmelde alle skolens klasser til kampagnen, der med den gode cykelmotion styrker børns sundhed, trivsel og indlæring. Lærer på Finderuphøj Skole i Viborg, Alan Cunningham Olsen, siger:

- Der er slet ingen tvivl om, at børn, der cykler i skole, er mere friske. De har røde kinder, når de kommer ind om morgenen, og de har lige fået det luft, der skal til for, at man er klar til at deltage i undervisningen, siger Allan Cunningham Olsen.

Alle Børn Cykler kører på skoler over hele landet den 5.-18. september, hvor eleverne på klassebasis samler point i den landsdækkende kampagne ved at cykle til skole eller til fritidsaktiviteter så mange dage som muligt i de to kampagne-uger. Der er ekstra point for at cykle med hjelm og for at tjekke, om cyklen er lovlig og køreklar. Lærerne får adgang til en bred vifte af undervisningsmaterialer med cyklen i centrum til en række fag.

Særlig indsats til udskolingen

Cykling blandt de unge på ungdomsuddannelserne er i frit fald. Med støtte fra Sundhedsstyrelsen tilbyder Cyklistforbundet som led i Alle Børn Cykler-kampagnen en særindsats til udskolingen. Cyklen sættes i år til debat for at skabe større bevidsthed hos de store elever om cyklens mange fordele - både for dem selv og for vores samfund. Så der er et helt nyt undervisningsmateriale og et sæt spændende aktiviteter og konkurrencer i vente for udskolingen.

Der er masser af præmier at kæmpe om i årets kampagne. Hovedpræmien i Alle Børn Cykler 2022 er en spritny mountainbike, der er sponsoreret af HF Christiansen. Alle elever og læreren i vinderklassen kan dermed se frem til at flyve afsted på både cykel- og skovstier på en toplækker Principia mountainbike.

Tilmelding er gratis og foregår på alleboerncykler.dk.

Flere sunde og selvkørende børn

Cyklistforbundet kører kampagnen i samarbejde med Novo Nordisk og Jyske Bank, der ønsker at hjælpe børn og unge og deres familier til at cykle mere i hverdagen og opnå de mange sundhedsfordele, som ligger i det.

Direktør for Novo Nordisk Danmark, Kasper Bødker Mejlvang, siger:

- Danmark er kendt som et cykelland, hvor mange af os cykler til og fra skole, arbejde og fritidsaktiviteter. Men vi cykler desværre ikke lige så meget i hverdagen som tidligere, og det gælder ikke mindst vores børn og unge. Det er ærgerligt, for cykling er både godt for vores sundhed og klima. Derfor skal vi op på cyklen igen, og jeg håber, at kampagnen og den store interesse for Tour de France-starten kan have en afsmittende effekt på børnenes og de unges lyst til at cykle, siger Kasper Bødker Mejlvang.

Afdelingsdirektør i Jyske Bank, Jens Skov siger:

- Alle Børn Cykler er fantastisk til at få børn i gang med den sunde hverdagscykling - til gavn for klima, trængsel og ikke mindst sundhed. Vi støtter op om at give børn i Danmark en fælles glæde ved at røre sig og mærke suset og den frihed det giver at opleve verden fra en cykel – både som motionsform og som en naturlig del af hverdagens transport, siger Jens Skov.

Kampagnen indeholder således også et forældre-univers, hvor børnefamilier på alleboerncykler.dk/foraeldre kan finde inspiration til at cykle mere.

36 samarbejdskommuner bakker op

Alle Børn Cykler 2022 har 36 samarbejdskommuner, der har sagt ja til at bakke om børnecykling og skolernes deltagelse i kampagnen: Albertslund, Allerød, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal, Fredensborg, Frederiksberg, Frederikssund, Furesø, Gladsaxe, Glostrup, Gribskov, Herlev, Hillerød, Herning, Holstebro, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, København, Lejre, Lyngby-Taarbæk, Middelfart, Næstved, Odense, Odsherred, Randers, Roskilde, Rødovre, Skanderborg, Sønderborg, Vallensbæk, Vejle, Viborg og Aalborg Kommune.

Alle Børn Cykler helt kort

• Alle Børn Cykler kører 5.-18. september og henvender sig til elever i 0.-10. klasse
  • I kampagnen dystes der på klassebasis om flest dage på cyklen
  • Hovedpræmien er en mountainbike til alle elever i vinderklassen OG deres lærer
  • Med kampagnen følger undervisningsmaterialer og et forældre-univers
  • Gratis tilmelding er på Alle Børn Cykler | Cyklistforbundet (alleboerncykler.dk).

Læs også

28. februar 2022

Børnehavebørn leger cykling ind

Børnehaver i hele landet kan nu tilmelde sig den gratis kampagne, Vi Kan Cykle!, der kører i maj. Her lærer børnene at cykle med ’cykellege’.

15. februar 2022

Skal jeres børnehave være med i Vi kan Cykle!

Børnehaver i hele landet kan nu tilmelde sig den gratis kampagne, Vi Kan Cykle!, der kører i maj. Når børn leger på cyklen i børnehaven, er der gevinst at hente i form af cykelfærdigheder, selvværd og fællesskab med de andre børn. Måske er det noget for den børnehave, du arbejder i, eller den dit barn går i?

Se video

5. maj 2022

Børnehavebørn leger sig cykelsikre i maj med cykelleg

Lige nu leger mere end 16.500 børn fra 430 børnehaver i hele landet med i Cyklistforbundets børnehavekampagne Vi kan cykle! Cykelleg er en sjov familieaktivitet, så forældre får i kampagnen også tips til at lege cykelleg med deres børn derhjemme.