Book Cyklistforbundets Cykellegekorps

Cykelleg hjælper børn til at blive cykelglade og cykelsikre børnecyklister. Book Cyklistforbundets cykellegekorps til et fagligt inspirationskursus for pædagoger og lærere eller til et sjovt børne-arrangement, der sætter fokus på børn, cykling, sikkerhed og sundhed.

Gode vaner skal grundlægges tidligt. Når børn leger på cyklen, trænes de vigtigste cykel­færdigheder, uden at børnene tænker over det. De lærer at starte og stoppe, holde balancen på cyklen, cykle med én hånd på styret, dreje, kigge op og orientere sig, mens de cykler. Samtidig styrker legene børnenes udvikling motorisk, personligt, kognitivt og socialt.

Cyklistforbundets cykellegekorps kan bookes til éndags inspirationskurser, hvor fagpersoner - fx pædagoger i vuggestuer, børnehaver og SFO'er samt lærere i indskolingen og på mellemtrinet - klædes på til at bruge cykelleg i egne institutioner og skoler. I børnehaven kan cykelleg bruges til at arbejde med læreplans­temaerne. I skolen kan man bruge cykelleg til at øve fx matematik, dansk og engelsk i indskoling og mellemtrin.

Det bedste kursus, som jeg har været på længe, med så god tilrettelæggelse, dygtige formidlere og masser af inspiration og teori lige til at gå hjem og brugesagde en lærer på cykellegekursus

Korpset kan også bookes et kortere cykellege-event til byfester, skolers motionsdag eller lignende arrangementer.

Book Cykellegekorpset til kompetenceudvikling af pædagoger og lærere

Kurset varer seks timer og varetages af en af Cyklistforbundets cykellegeinstruktører. Kurset består af en kombination af teori, praktiske cykellegeaktiviteter, fælles refleksion og idéudvikling. Deltagerne får både set cykellegene demonstreret på en lokal børnegruppe af Cyklistforbundets instruktør og prøvet cykelleg på egen krop. Deltagerne kan komme fra samme institution/skole eller fra flere institutioner/skoler i kommunen.

Læs mere her og kontakt Cyklistforbundet via post@cyklistforbundet.dk for yderligere info.

Book Cykellegekorpset til events og arrangementer

To cykellegeinstruktører kommer ud og leger cykelleg i ca. 2,5 time (fordelt på sessioner af 30-45 minutters varighed med pauser imellem). Der kan være ca. 15-20 børn i gang i legen ad gangen, og der kan løbende ske udskiftning i børnegruppen. Cykellegeinstruktørerne medbringer alle nødvendige redskaber samt små præmier til de deltagende børn i et sjovt børne-arrangement, der sætter fokus på børn, cykling, sikkerhed og sundhed.

Om konceptet Cykelleg

Konceptet er udviklet af Cyklistforbundet i samarbejde med erfarne bevægelsespædagoger. Læs mere om cykelleg

Læs også

Brug vores kampagner

Vi har med Vi kan cykle!, Alle Børn Cykler og Vi Cykler Til Arbejde gode og årlige cykelkampagner til førskolebørn, skolebørn og voksne.

Læs om kampagnerne

Bliv samarbejdskommune

Som samarbejdskommune får I nye muligheder for at fremme cykling og styrke børn og voksnes sundhed blandt borgere i egen kommune.

Læs om samarbejdskommuner

Til skoler og daginstitutioner

Børn cykler, når voksne skaber mulighederne. Se vores tilbud og anbefalinger til pædagoger og lærere.

Gå til oversigten