Claus HolmTV-kok opfordrer danskerne til at cykle for livet

Lad os cykle sammen i maj, siger den kendte TV-kok, Claus Holm, der er ambassadør for Cyklistforbundets store forårskampagne VI CYKLER TIL ARBEJDE. Her dyster arbejdspladser hele maj om at cykle fleste dage. Tilmelding er åben nu.

”Jeg begyndte at cykle, fordi jeg gerne ville have et bedre liv, og det har jeg fået nu: Cyklen har reddet mit liv. Tankerne bliver rene, hjertet og lungerne fyldt, og kroppen har det bare godt bagefter. For hvert trin, du træder, får du det bedre,” siger TV-kokken Claus Holm.
Claus Holm har valgt at være ambassadør for årets VI CYKLER TIL ARBEJDE kampagne fra Cyklistforbundet og hepper på de mange tusinde danskere, der hvert år melder sig til.

”Jeg er ambassadør for kampagnen, fordi jeg elsker ALT ved at cykle og ønsker, at mange flere kan opleve cyklingens mange fordele på egen krop og sjæl. Jeg sagde bl.a. ja, fordi jeg ligner den almindelige dansker: Jeg har mave, jeg har ikke noget hår på hovedet, og jeg har masser af undskyldninger for ikke at cykle,” siger Claus Holm.

Cyklistforbundets forårskampagne, VI CYKLER TIL ARBEJDE, kører i hele maj, og spreder cykelglæde på arbejdspladser, hjemmekontorer og cykelstier i hele Danmark. Man deltager på hold à 2-16 kollegaer. Det gælder om at cykle flest mulige dage i maj måned. Hver dag på cyklen giver point i lodtrækningen om præmier til hele holdet. Hovedpræmien i årets kampagne er Gazelle-cykler til alle på det vindende hold.

Burde udskrive cykling på recept

”At sætte sig i sadlen og cykle har så store positive sundhedseffekter, at lægerne næsten burde udskrive det på recept. Sundhed er en af mange gode grunde til at deltage i VI CYKLER TIL ARBEJDE. Hvis man er inaktiv, kan man se en sundhedsmæssig effekt efter bare en times cykling om ugen,” siger Cyklistforbundets direktør Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:

”Blandt andet derfor er vi utrolig glade for, at Claus Holm vil være vores ambassadør. Mange tusinde danskere har fulgt med i TV 2’s serie, Fem Fede Kokke, og set hvordan, Claus Holm og de andre deltagere kæmper for at blive sundere. Fællesskab virker og motiverer, og sådan er det også i VI CYKLER TIL ARBEJDE. Det er både en sjov og social dyst, du har med dine kollegaer, og en hyggelig måde at få nogle sundere vaner på,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

Der er åben for tilmelding på vcta.dk.

Hver kilometer tæller
Claus Holm cykler gerne ture på flere hundrede kilometer, men understreger, at hver kilometer, man cykler, tæller.
”Det vigtige er at komme i gang, og det kan godt være på en gammel ’havelåge’ til en start. Kom ud og mærk vinden og solen og oplev, hvor godt du har det bagefter. Og husk, jo længere du cykler, jo mere kan du nyde et godt stykke kage.”
Claus Holm vil som ambassadør blandt andet komme med opskrifter på god cykelmad og sunde kager til cykelturen til deltagerne i VI CYKLER TIL ARBEJDE.